Pääsivu
- Purjehtijat - Vene ja varusteet -
Reitti
- Tukijat - Valmistautuminen
-
Valaat - Loki - In English - Log in English
Tapahtumia
matkan jälkeen
17.2.2008
Katso kuulumisia osoitteesta www.manta.fi
2.2.2007
Meren selkä taittuu ilmestyy 9.
helmikuuta 2007
24.11.2006
- Edita kustantaa matkakirjan Meren selkä taittuu.
Kertomuksia Kristiinan purjehdukselta.
- Meillä on uusi vene, Stormwind 40 -> siirry
tänne
27.7.2006
Kristiina myytiin heinäkuussa 2006 -> siirry
tänne
2.2.2007
Meren selkä taittuu.
Kertomuksia Kristiinan purjehdukselta julkaistaan 9.2.2007.
Kirja kertoo ihmisistä ja erilaisista elämäntavoista, luonnosta ja
eläimistä sekä vene-elämän arjesta ja siitä miltä erilaisten kulttuurin
kohtaaminen tuntuu. Kertomusten lomassa on hieman merihistoriaa ja taustatietoa.
Kirja ei ole kooste kotisivuista tai lehtijutuista, vaan matkan jälkeen
kirjoitettu teos, joka antaa punnitumman kuvan tapahtumista kuin kotisivu,
johon kirjasin sattumuksia ja tunteita välittömästi. Etäisyys muuttaa
näkökulmaa, ja jokin tuohtumusta aiheuttanut tapahtuma ei ole yhtä
merkittävä ajan päästä katsottuna. Kirjassa on myös otteita
henkilökohtaisesta päiväkirjastani.
.
En ole edes yrittänyt kuvata neljä vuotta ja kolme kuukautta kestänyttä
matkaa kokonaisuudessaan, vaan poiminut parhaita paloja. Kertomukset perustuvat
täysin subjektiiviseen näkemykseeni ja muistiini, Hannu olisi kertonut saman
asian hieman toisin. Kansien ulkopuolelle on jäänyt ihmisiä ja tapahtumia,
joilla tulee aina olemaan paikka muistoissani, mutta jotka eivät mahtuneet
tähän kokonaisuuteen.
Meren selkä taittuu viittaa nimeen, jonka aleutit antoivat
aikoinaan asuinpaikalleen. Agunalaksh tarkoitti "rannat jossa meri taittaa
selkänsä".
Vene07 messuilla (10.-18.2.) kirjaa myy ainoastaan Maritim, mutta muuten kirja on
myynnissä kirjakaupoissa kautta maan. Varminta on kysyä Akateemisesta
Kirjakaupasta, Suomalaisesta kirjakaupasta tai Sokoksen kirjaosastolta.
Maritimin Lauttasaaren ja Herttoniemen liikkeistä Meren selkä taittuu löytyy,
venemessujen jälkeenkin.
Editalla on kirjakauppa Helsingin Annankadulla ja myös Editan
verkkokauppa on kätevä ostopaikka. Sieltä voi tilata kirjan postilla
suoraan kotiin (postitusmaksu 7,90 e).
Kustantajahinta on 34 euroa. Kirjassa on 253 sivua, noin sata värivalokuvaa,
reittikartta, varusteluettelo sekä Kristiinan pohjapiirros. Lukijan ei tarvitse
olla veneilijä, sillä teksti on kirjoitettu ilman vaikeita termejä ja lopusta
löytyy pieni purjehdussanasto.
Venemessuilla kerromme matkasta
ja näytämme kuvia
-
lauantaina 10.2. klo 17.00
-
keskiviikkona 14.2. klo 18.00
-
sunnuntaina 18.2. klo 14.30
Paikka: Ballroom 2. Esitys kestää 40 minuuttia, josta kymmenisen minuuttia on
varattu kysymyksille ja keskustelulle.
Meren selkä taittuu -kirjaa
myyvät ainakin:
Akateemisen
kohtauspaikka 2. maaliskuuta kello 16.30
Hjallis Harkimo haastattelee minua 2.3. Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa. Silloin kirjaa
myydään alennettuun hintaan ja on mahdollisuus saada nimmari. Tulkaa joukolla
kuuntelemaan kuinka pärjään Hjalliksen kanssa! (Täytyy sanoa, että
jännittää...)
Suomalaisen
kirjakaupan Kirjatreffit 28.3. kello 17.00
Jukka Kuosmanen haastattelee minua Aleksanterinkadun Suomalaisessa keskiviikkona
28.3.
24.11.2006
EDITA
KUSTANTAA MATKAKIRJAMME
Meren selkä taittuu. Kertomuksia Kristiinan purjehdukselta ilmestyy Editan
kustantamana helmikuussa 2007. Kustannussopimus allekirjoitettiin
syyskuussa ja siitä lähtien on ollut erittäin mielenkiintoista
seurata prosessia. Miten paljon siihen liittyykään ihmisiä ja
osaamista: toimittajaa, graafikkoa, markkinointia, suunnittelua,
ideointia, viestintää... Olen hyvin tyytyväinen, että kirjaan
panostetaan, siitä tulee näyttävä värikuvateos. Hannun kuvilla
tulee olemaan oma, keskeinen rooli tekstin tukena.
KUIVA
KESÄ JOHDATTI MEIDÄT UUDEN VENEEN LUO
Alkunäytös
Kaksi viikkoa lomaa, eikä venettä. Mitä tehdä? Päätimme lähteä
Lappiin, sekä patikoimaan että melomaan gummikanootillamme. Venerahat
polttelivat sen verran tilillä, että ostimme kunnollisen retkiteltan
(2,4 kg). Muut tavarat lainattiin tai ne löytyivät itseltä.
Elokuun toisella viikolla ajoimme Ylläkselle. Eelin kaupasta ostettiin
poromakkaraa sekä hieno puukko Hanskin aikoinaan mereen pudottaman
tilalle. Rinkkojen pakkaus ja taipaleelle. Sadevaatteet jätettiin
autoon, säätiedotus lupasi poutaa seuraaviksi päiviksi - niin kuin
oli luvannut jo kuluneet pari kuukautta.
Kävelimme Ylläkseltä Leville, noin 50 km. Yövyimme kaksi kertaa
teltassa, kerran kodassa. Upeaa oli! Melkein yhtä hienoa kuin merellä.
Ajoimme bussilla takaisin Ylläkselle ja aloimme suunnitella seuraavaa
aktiviteettia, kanoottiretkeä. Mutta, mutta. Sateeton kesä oli kuivannut joet
eikä hiljalleen liruvissa uomissa riittänyt vettä. Yrititimme vielä Kuhmossa
ja
olimme jo niin pitkällä, että ostimme kartan ja muonat sekä
täristimme pitkin pölyävää hiekkatieta Jongunjoelle. Enemmän kiviä ja
hiekkapohjaa kuin vettä.
Siispä suunnitelmien muutos. Päätimme lähteä Saimaalle, vierailemaan Peran
ja Mirjan luona. Saimaalla ainakin olisi vettä, ja kutsu kylään
Äitsaareen oli voimassa.
Saimaalla tapahtuu
Kävimme ostamassa Äitsaaren kunnanvirastosta melontakartan ennen
"Isla de Maman" idylliin saapumista. Pera on rakentanut mökistä tosi
viihtyisän ja
Mirjan kasvimaa kukoistaa. Pöydällä lojui uunituore Vene-lehti, johon
Hanski tarttui. Ja sieltäpä löytyi Stormwind 40, s/y Nefer, myytävänä
lähikunnassa, Ristiinassa. Siltä istumalta Hanski soitti
myyjälle ja tunnin kuluttua olimme matkalla katsomaan venettä. Hieman
hämmästynyt myyjä, Hannu Kuhmonen, oli vielä hämmästyneempi kun
perusteellisen tarkistuksen jälkeen ilmoitimme halukkuutemme kauppaan.
Parin päivän päästä Nefer otettiin Lappeenrannassa ylös ja
teräksen paksuus mitattiin ultraäänimittarilla. Kaikki oli kuten
pitikin ja kauppakirja allekirjoitettiin. Tapasimme myös rungon
rakentajan, Rauno Tarjasalon, joka on tehnyt ennen eläkkeelle
siirtymistä viitisenkymmentä teräsvenettä. Hieman pöllämystyneinä
totesimme olevamme kolmen viikon veneettömyyden jälkeen taas purren
omistajia.
Jos olisimme lukeneet
Vene-lehteä vasta lomalta palattuamme, vene olisi luultavasti jo myyty.
Ja ainakin kynnys lähteä Helsingistä Ristiinaan on suurempi kuin
Äitsaaresta. Kiitos kuivan kesän meillä on nyt Stormwind 40!

Hanskilla oli heti kapteenin elkeet
Sluuppi-Stormwind
kastettiin Mantaksi
Nefer ei oikein tuntunut omalta, ja niin paatti kastettiin Mantaksi.
Nimi toimii maailmallakin, sillä manta on latinaksi rausku. Manta on sluuppi, strategiset mitat ovat
-
pituus 12 metriä
-
leveys 3,6 metriä
-
syväys 1,9 metriä
-
paino 11 tonnia
-
masto 15,5 metriä.
Runko on rakennettu 1986,
vene on rikattu 1988-89, moottori, 50 hv Perkins 4.801 on vuodelta 1986,
ajettu 1600 tuntia. Vene on erittäin siistissä kunnossa, mutta varustetaso on
olematon. Ei autopilottia, tutkaa tai kamiinaa, ei painevettä
lämpimästä vedestä nyt puhumattakaan. Ei edes windexiä! Tankit ovat
pienet: sekä vettä että löpöä noin 150 litraa. Hankintoja
riittää. Lisäksi Hannulla on liuta muutosprojekteja mielessä, joten
tekemisen pulaa ei tästä eteenpäin ole.

Vietimme pari viikonloppua
Lappeenrannassa ennen veneen siirtämistä suolaiseen veteen.
Tässä Mälkiän sululla illalla 7.9. valmiina seuraavan
päivän lähtöön.
|

Päivi lähti gastiksi kanavalle.
Ensimmäinen sulkuportti
aukeaa 8. syyskuuta aamuvarhaisella.
|
Siirto Lappeenrannasta
Lauttasaareen ei sujunut niin nopeasti kuin olimme suunnitelleet.
Merellä tuuli 16-18 m/s vastaan, satoi ja oli huono näkyvyys.
Röykytimme vastatuulessa Kotkaan, josta jatkoimme matkaa vasta seuraavana viikonloppuna. Silloin saimme ensimmäisen kerran maistaa
miten Manta kryssii, kevyessäkin tuulessa. Loistavaa! Ei jää
lasikuituveneestä jälkeen.
Syksyn aikana purjehdimme vielä muutaman kerran Porkkalaan ja olimme
yhä tyytyväisempiä. Vihdoinkin
on nautinto purjehtia! Ja tämä vielä vanhoilla, venyneillä
purjeilla. Olemme jo tilanneet uuden isopurjeen, joten ensi kesänä
meno sen kun paranee.
Tilaa Mantassa on liikaakin kahdelle. Koijia on seitsemälle aikuiselle. Takahytti on
iso, koko avotilan alustan mittainen, joten sinne mahtuu sekä
täysmittainen parisänky että "sohva", jossa istuskellessa
voi pukeutua - tai sitten säilyttää vaatteita ja muuta kamaa hujan
hajan. Keulapiikissä on niin ikään täysmittaiset punkat. Vessa on
iso, sinne saa joskus saunan. Säilytystilaa on reilusti, mutta sitä
tulevat verottamaan lisätankit vedelle ja polttoaineelle. Vessanpönttö on uusi ja
septijärjestelmä imutyhjennyksineen löytyy. Lämmityslaite on
sähköllä toimiva Eber, joka on osoittautunut tehokkaaksi. Se
lämmittää veneen hetkessä, mutta edellytyksenä on tietenkin
riittävä sähkö. Vanha VHF ja GPS täydentävät varustusta.
Hankintalistan kärjessä on autopilotti ja samalla koko
ruorijärjestelmä peräsimineen ruoritolppineen menee vaihtoon.
Hyvin oli unohtunut millaista on ajaa käsin neulaterävässä
kaatosateessa, aaltojen roiskiessa silmiä kirvelevää suolavettä
päälle.

Manta on 12-metrinen
terässluuppi
|

Jotkut ehtivät jo luulla, että
nimestä putosi vain koo. Mielestämme tässä kohtalon kaupassa
tämä oli piste iin päälle.
Olisimmeko voineet olla ostamatta venettä, jonka perässä
lukee Ristiina!
|
27.7.2006
KRISTIINA
ON MYYTY!
Heinäkuun 25. päivänä
Kristiina sai uuden kodin. Timo Vihavainen ja Anu Rämä
Helsingistä omistavat nyt Kristiinan. Vene siirtyy Pohjoisrantaan,
mutta palaa talvehtimaan Sindbadiin. Toivomme Timolle ja
Anulle lukuisia onnekkaita meripeninkulmia Kristiinan kanssa!
Venekauppa norjalaisesta s/y Iolairesta (Stormwind 40) purkaantui. Ehkä joskus
kerromme mielenkiintoiset käänteet, mutta emme vielä, sillä asia on
kesken.
Olemme siis ilman venettä, mikä tuntuu varsin oudolta. Hannulla on
ollut vene lähes 30 vuotta, minulla vuodesta 1982, jolloin perimme
yhdessä veljeni Antin kanssa isoisän puufiskarin. Kristiina oli
Hanskilla 20 vuotta, minäkin ehdin olla mukana peräti kahdeksan
vuotta. Emme aio ryhtyä maakravuiksi, vaan etsimme uutta
matkavenettä. Se saisi olla mieluiten terästä ;-), enintään
45-47 jalkaa. Myös keskeneräiset rakennusprojektit kiinnostavat.
Matkakirjan käsikirjoitus on valmis ja lähetetty muutamille
kustantajille. Nyt vain odotellaan kenen kanssa sopimus syntyy.
Eiköhän se viimeistään joulumarkkinoille ilmesty, toivotaan ainakin.
Jaa-a, onkohan tämä viimeinen kirjoitus Kristiina-sivulle! Yksi
aikakausi on päättynyt ja uudet seikkailut odottavat, vielä
horisontin takana, näkymättömissä.
"Nykyajan ihmisen
käsityksen mukaan on meren vetovoima vielä vastustamattomampi kuin
maantien tai aukeiden kenttien."
Yrjö Hirn: Valtameren saari, 1928.

Viimeiset henkilökohtaiset
tavarat vietiin viikonloppuna veneestä. Jääkarhut ovat olleet
Kristiinan maskottina 20 vuotta.
|

Entinen ja nykyinen kapu,
Hannu ja Timo.
|

Matkamme sponsori Lefa Karlsson
teki kauppakirjan.
|

Nyt se tapahtuu! Nimi paperiin ja
Kristiina on toisten oma.
|
KRISTIINAN
MYYNTI-ILMOITUS
Tyyppi
ja tekijät
Merivuokko 37
Materiaali: teräs
Suunnittelija: Pertti Duncker
Tekijät: Pertti Duncker & Juhani Knuutila
Valmistunut 1983 (runko no. 3/5)
Mitat
Veneen koko pituus 42 jalkaa, runkopituus 37 jalkaa (11,2 m)
Leveys 3,2 m
Syväys 2,1 m
Paino 11.000 kg
Kölipaino 3500 kg
Moottori
Perkins Prima 50 hv (v. 1990)
keulapotkuri (v. 2000)
Kumivene: Zodiak
Perämoottori: Yamaha Malta 4 hv
Apugeneraattori: Honda
Purjeet
ja vinssit
purjepinta-ala noin 75 m²
isopurje, rullagenoa, rullafokka, spinaakkeri, myrskyfokka, mesaanin
staysail, rulla mesaanipurje
vinssit: Andersen, itseskuuttaavat, 7 kpl (v. 2000)
Tankit
vesi 500 litraa (kaksi erillistä tankkia)
polttoaine 550 litraa (kolme erillistä tankkia)
septitankki 60 litraa, muovia (v. 2003)
Laitteet
GPS: Shipmate
Navtex: Nasa
Tutka: Koden
Autopilotit: Autohelm 6000 (v. 1999), Autohelm 3000
ja Autohelm 2000 (tuuliperäsintä varten)
Tuuliperäsin: Fleming
Mittarivarustus: VDO
Radiopuhelimet: VHF Naval,
käsi-VHF Standard (myös US ja Kanadan kanavat)
Pelastuslautta: Plastimo, 6 henk. (v. 2000)
Ebirb: McMurdo (v. 2000) |

|
Lämmitys,
sähkö ja vesi
Lämmityslaite: Refleks-öljykamiina
Maasähköjärjestelmä
Invertterit 2 kpl 600 W ja 100 W
Aurinkopaneelit 2 kpl 35 W
Painevesijärjestelmä, varustettu suodattimilla (myös jalkapumppujärjestelmä)
Lämminvesivaraaja 30 litraa
Ankkurointi
Ankkurit: CQR 25 kg ja 20 kg,
tukkiankkuri 25 kg
Ankkurikettinki 10 mm, 50 metriä + 20 metriä
Sähköinen ankkurivinssi
Liinakela 70 m
Pentry
Kylmälaite: Waeco, vesijäähdytteinen (v. 2000)
Kaasuliesi, kolme keittopistettä ja uuni (v. 1999)
Sisustus
ja viihde
Patjasto uusittu 2001
Unikulman Bodyform patja keulassa (v. 2001)
TV (US ja Euroopan kanavat) Philips (v. 2003)
Video Sanyo
Panasonic radio-, kasetti- ja CD-soitin (kuuden CD:n vaihtaja, v.
2000)
Bose ulkokaiuttimet |

|
Muuta
Hiilidioksidisammutusjärjestelmä (konehuone & kamiina)
Kaasuhälytin
Panaman kanavan mittatodistus
HP matkaprintteri, jolle oma teline navigointipöydällä
Aurinkokatos ja teltta avotilan ympärille

Lauttasaari 6.5.2006 |
 |
|