s/y Manta

Muutostyö    (Päivitetty 29.5.2012)

 

mantamini.jpg (34974 bytes)
Kesä 2006

mantaM.jpg (58165 bytes)
Kesä 2009

Varusteet-osiossa kerromme mitä aiomme Mantaan hankkia ja miksi, tällä sivulla keskitymme veneen rakenteellisiin muutoksiin.

Klikkaa kuvat suuremmiksi

koneulosM.jpg (66304 bytes)
Kone menossa ulos, portaat ja niiden takana oleva lokero vielä purkamatta.
koneulos2M.jpg (82243 bytes)
Oma roolini näissä hommissa on muonahuolto ja kotityöt. Tärkeää työtä, jolla parhaiten tuen Hanskia.
konesisaanM.jpg (77719 bytes)
Kone sisään. Portaat poissa, pilssi maalattu ja konetila eristetty.
perasin2M.jpg (68805 bytes)
Vanha peräsin poissa, vain lyhennetty skegi jäljellä.
perasin3M.jpg (45690 bytes)
Akselin siirto tarkoitti reiän tekemistä pohjaan.
perasin4M.jpg (59581 bytes)
Uusi akseli
perasinM.jpg (33843 bytes)
Uusi peräsin syntyi läjästä teräslevyjä
tyhjapilssiM.jpg (47322 bytes)
Niistä 45-kengistä se alkoi...
pohjatankkiM.jpg (53072 bytes)
Dieseltankin voi tehdä suoraan runkoon.
polttotankki2M.jpg (59855 bytes)
Tankin reunat valmiina.
polttotankki3M.jpg (47666 bytes)
Kansilevy
polttotankki4M.jpg (60062 bytes)
Kansilevy hitsaamista vaille. Keskellä huoltoluukku.
asettlua2M.jpg (60275 bytes)
Vesitankkien sovittamista salongin punkan alle.
asetteluaM.jpg (58548 bytes)
Pöydän ja kamiinan on myös mahduttava.
vanhakeula.jpg (76528 bytes)
Keula ennen puksprööttiä.
keulapotkuri1M.jpg (47067 bytes)
Reikä pohjaan
keulapotkuri2M.jpg (70268 bytes)
Putki paikoilleen
targatekoM.jpg (66044 bytes)
Targakaaren suunnittelua rimojen avulla. Vanhat kaiteet.
targamini.jpg (54301 bytes)
Valmis! Nyt on paikka tutkalle,  aurinkopaneeleille sekä satelliittipuhelimen ja gps:n antennille.
tuulilasiteko2M.jpg (83992 bytes)
Tuulilasin sommittelua.
tuulilasitekoM.jpg (77753 bytes)
Mikä muoto, mikä kulma, kuinka iso kallistus ja mihin suuntaan...
tuulilasiteko3M.jpg (77204 bytes)
Tuulilasi on saanut muodot, nyt on katon vuoro.
tuulilasiteko4M.jpg (78709 bytes)
Vanerikatto, levanki katolla.
parraslistaM.jpg (47928 bytes)
Partaaseen on hitsattu L-palkki
parraslista2M.jpg (51151 bytes)
Puhallus alumiinisilikaatilla ja sitten...
parraslista3M.jpg (58050 bytes)
...maalaus.
höyryputkiM.jpg (78073 bytes)
Hanskin ja Reiskan omatekoinen höyrystin: metalliputki, eriste ja kaasuliekki. Tiikkilankku kuumeni vaan ei taipunut.
reelinkitakaM.jpg (55689 bytes)
Parraslistan takaosa tehtiin paloista.
purettupentry2M.jpg (81126 bytes)
Pentry kokonaan uusiksi. Kattolevyt piti poistaa tuulilasin asennuksen vuoksi.
kaapistoM.jpg (64754 bytes)
Paapuurin puoleisen punkan tilalle rakennettiin kaapisto. Tuuletusluukut on "sisustettu" rottingilla eli wieniläispunoksella, jota löytyi tuntien nettisurffailun ja soittelun jälkeen ihan vierestä, lauttasaarelaisesta rottinkiliikkeestä.
luukku_2.JPG (257541 bytes)
Uusi takaboksin luukku ylhäältä.
genuasennus_2.JPG (218641 bytes)
Generaattorin äänenvaimennin ja mutkalle muutettu avotilan poistoputki.
genupetiM.jpg (34021 bytes)
Generaattori asennettiin 3 cm paksun teräslevyn päälle. Levyn alla on edellisessä kuvassa näkyvät "tassut".
purettuwcM.jpg (61382 bytes)
Purettu vessa.
saunahopeaM.jpg (90862 bytes)
Höyrysulkupaperin alla on 15 mm polyuretaanilevyä eristeenä.
saunapanelM.jpg (47898 bytes)
Leppäpaneeli ja muovimatto.
saunasepti1M.jpg (64049 bytes)
Septitankki piilotetaan paneelikaappiin saunan nurkkaan
kiuaskivetM.jpg (57092 bytes)












Kiuaskivet sointuvat mattoon (!). Elokuussa joukkoon lisättiin muutama Jurmon punainen kivi.
lattia.jpg (52067 bytes)
Uudet lattiat ovat teakvaneria.
vanhasahkokaappiM.jpg (86252 bytes)
Vanha sähkökaappi.
sahkokaapinasetteluMi.jpg (75621 bytes)
Uuden paneelin sommittelua.
uusisahkokaappiM.jpg (68483 bytes)
Uusi sähkökaappi paneeleineen. Myöhemmin kaapin alareuna muutettiin korkeammaksi, jotta oven saa auki, vaikka navigointipöydällä on tavaraa.
skuuttikiskoipoisM.jpg (55404 bytes)
Skuuttikisko oli väärässä paikassa, joten se poistettiin. Tai ne. Kummaltakin puolelta.
kannenmaalausM.jpg (64926 bytes)
Maalari kannen kimpussa.
tuulilasimaalM.jpg (69258 bytes)
Tuulilasi saa myös valkoisen pinnan. Polykarbonaatti"lasit" on suojattu. Aukon kohdalle tulee mittaristo. Takana keulan ja perän kansiluukut maalattavana.
ikkunamaalausM.jpg (60230 bytes)
Ikkunapokat maalattiin samalla kun kyljet.
uimatasoM.jpg (47464 bytes)
Valmiina ostetun uimatason puut on myös käsitelty Coelanilla. Puulaudat oli kiinnitetty liian pienillä ruuveilla ja olisivat lähteneet ensimmäisessä isossa aallokossa irti, joten ruuvit menivät vaihtoon.
kelluu1M.jpg (63038 bytes)
Kelluu! Mikään uusista tai vanhoista läpivienneistä ei vuoda.
kelluu2M.jpg (58841 bytes)
Manta painoi 12,2 tonnia tankit tyhjänä, ilman rikiä. (Huh!)
levanikM.jpg (78403 bytes)
Levanki tuulilasin päällä. Vinssien asentaminen odottaa.
 

Meillä oli mukana useita vieraita (ei toki kaikki samalla kerralla):

verenaM.jpg (64649 bytes)
Verena ja ...
harald2M.jpg (59204 bytes)
...Harald Saksasta.
teijoriikkaM.jpg (70443 bytes)
Teijo ja Riikka sekä...
pikkukapuM.jpg (60762 bytes)
...pikkukapu Nuu.
onni ruorissa kopiointi.jpg (18924 bytes)
Onni...
minna kopiointi.jpg (20440 bytes)
...Minna ja...
sanna.jpg (19615 bytes)
...Sanna.
lahteela09_kopiointi.jpg (29702 bytes)
Lähteelä lokakuussa.
kaunissaari2_kopiointi.jpg (80702 bytes)
Söderskär näkyy Kaunissaaresta.
pesuvati_kopiointi.jpg (77037 bytes)
Syksy on yllättänyt kesäkylppärin.
autotallM.jpg (83346 bytes)
Talven työmaajärjestely: vene vedessä, vieressä pressuverstas ja peräkärry.
autotalli2M.jpg (75453 bytes)
Tänä syksynä teltan rakentaminen oli lastenleikkiä: helposti koottava pressuautotalli toimii työpajana.
mastonhuippuM.jpg (59785 bytes)
Tricolori ja tv-antenni, jonka alapäässä on jo yksi kiinnike ruostunut - yhden kesän jälkeen! Ehkä mastonhuippuvalo vaihtuu jossain vaiheessa led-valoon, ovat kuulemma kehittyneet sen verran.
nosturi2M.jpg (69752 bytes)
Rikityöt on tehty, masto pystyyn.
nosturiM.jpg (57930 bytes)
ssberistinM.jpg (45727 bytes)
SSB-puhelimen eristin takastaagissa.
marssykoriM.jpg (32609 bytes)
Märssykori ja spiirapuomin
yläpää.
spiiranpaaM.jpg (40082 bytes)
telttamereenM.jpg (73203 bytes)
Myrsky heitti teltan veteen.
talvi2010M.jpg (56700 bytes)
Saatiin kunnon talvi eteläänkin.
Työpajan tavarat odottavat lumen
sulamista kinoksen alla.
kansitiikkisaumaus_kopiointi.jpg (73932 bytes)
Tiikkirimat saumattiin mustalla massalla.
kansitiikit_kopiointi.jpg (78649 bytes)
Avotilan tiikit tullaan kiinnittämään suoraan kanteen kiinnitysmassalla.
luukuntalli_kopiointi.jpg (41987 bytes)
Avotilan luukun "talli".
mittaritauluM.jpg (61095 bytes)
Mittaristo vasemmalta: kello, kaiku, loki, tuulikulma, tuulimittari (data), sähkökompassi.
tuulilasinkattoM.jpg (65575 bytes)
Tuulilasin katto on nyt valmis, alapuolelle vedettiin coelania. Kuvassa näkyy myös uusi kaide.
tutkaM.jpg (63762 bytes)
Autopilotin kompassi, GPS:n antenni, tutka ja AIS-antenni.
portaatM.jpg (77643 bytes)
Mahonkiportaat painavat - liikaa.
verhotM.jpg (81832 bytes)
Uudet verhot. Taustalla pilkottaa uusi kaappi, joka ilmastoitiin muiden tavoin rottinkipunoksella.
pelastuslautankiinnitysM.jpg (52514 bytes)
Pelastuslautta kiinnitettiin kanteen hihnoilla.
avotilantiikittekoM.jpg (70321 bytes)
Tiikit puristuksessa.
avotilatiikitM.jpg (68832 bytes)
Siisti on. Kuvasta näkee myös, ettei Mantan plotteri ole ulkona, vaan sisällä. Ruorin takana vain kompassi ja autopilotin yksikkö.
pelastuslauttajollaM.jpg (68714 bytes)
Tavaraa kannella ei voi välttää.
skuuttikiskotM.jpg (62711 bytes)
Skuuttikiskot uusilla paikoillaan.
skuuttilukotM.jpg (75476 bytes)
Skuuttilukko, vinssit ja knaapi - näyttää hässäkältä, mutta toivottavasti toimii.
tplinkM.jpg (84310 bytes)
Wlan-antenni
auli49vMi.jpg (89341 bytes)
Synttärit Kotkan (Pyhtään) Kaunissaaressa, jossa kävin viimeksi 1980-luvulla Hagarilla (Ohlson 22).
kotka2010mantalenaMi.jpg (104793 bytes)
Manta ja Lena.
velieskoM.jpg (95179 bytes)
Lenan kippari Veli Kärkkäinen (oik.) ja gasti Esko Lehtonen.
kiuaskivet.jpg (62203 bytes)
Kiukaalle alkoi kerääntyä kiviä vierailta rannoilta.
lentokala.jpg (20700 bytes)
Lentokala löytyi kannelta: Pohjanmeren silakanpoikanen.
ardnamurchanM.jpg (77416 bytes)
Skotlannin länsirannikolla.
sateenkaari.jpg (41245 bytes)
piipuneristysM.jpg (111113 bytes)
Lopettaako piipun eristys kamiinan savutuksen?
perännostoM.jpg (86972 bytes)
Nosturi piti perää ylhäällä...
latkanliimausM.jpg (89994 bytes)
...kun Hanski liimasi kumilätkät avotilan poistoputkien päähän.
lappaM.jpg (22864 bytes)
Kumilätkä on reunasta kiinni poistoputken alaosassa: vesi virtaa siihen suuntaan kuin pitääkin eli pois avotilasta.
lyijypoisM.jpg (62613 bytes)
Lyijy on sahattu pois, sen yllä betonia.
hanskilyijyvaakaM.jpg (64246 bytes)
Lyijypalat punnittiin henkilövaa'alla: 220 kg.
betonipois.jpg (367963 bytes)
Vaatimattoman näköinen aukko poistaa painoa lähes 300kg.

 

 

matitM.jpg (75494 bytes)
tyomaaM.jpg (102044 bytes)
puhaltajaM.jpg (20084 bytes)
hiekkapuh2.jpg (732544 bytes)
hiekkapuh1M.jpg (61263 bytes)
vesille2011m.jpg (54202 bytes)
13.6.2011 veteen.
valassaaretM.jpg (32119 bytes)
Valassaarten merivartioasema on lakkautettu
valassaaretkylttiM.jpg (49883 bytes)
Majakka on Eiffelin toimiston suunnittelema
valassaarimajakkaM.jpg (65860 bytes)
reposaariM.jpg (60950 bytes)
Raippaluodon idylliä. Taustalla Suomen pisin silta.
bredskarM.jpg (72132 bytes)
Bredskärin vanhassa lossilaiturissa on tilaa kahdelle. Oikealla Antti Tuurin Haukka.
hogakustenlahtiM.jpg (36291 bytes)
Höga Kusten sumussa. Suojaisessa ankkurilahdessa yöpyi noin 40 venettä.
ulvoM.jpg (86353 bytes)
Ulvö on yksi suosikeista. Kylässä vierailee 70 000 turistia vuodessa.
terranovaM.jpg (80667 bytes)
Terra Nova on Joshua, joista ensimmäinen tehtiin Moitessierille.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

reepe_perkinsM.jpg (107831 bytes)
Reepe Hujanen teki täydellisen kunnostuksen vanhaan Perkinsiin.

kone_lammitinM.jpg (94372 bytes)
Moottori saatiin pääsiäisenä käymään. Kuvan yläreunassa uusi lämminilmapuhallin, joka saa tehonsa moottorin jäähdytysvedestä.

tuner kopiointiM.jpg (74735 bytes)
Antenniviritin ja johto eristettyyn staagiantenniin.

aurinkopaneelitM.jpg (68391 bytes)
Paneelit (yht. 215 W) tuottivat kuvanottohetkellä 10 ampeeria.

Riku_satulapajaM.jpg (75618 bytes)
Satulapajasta saa satuloiden ja saappaiden lisäksi nahkatöitä veneeseen.

 

 

 

Uusin: 29.5.2012 Mantan viimeiset viikot Sindbadilla

3.5.2012 Vesilinjan korotus ja potkurin vaihto

15.4.2012 Kone sisään ja muuta viimeistelyä

22.1.2012 Kesällä Venäjälle ja Huippuvuorille

21.11.2011 Kone ulos

6.11.2011 Perkins remonttiin ja uusia purjeita

21.6.2011: Hyvää kesälomaa!

22.5.2011: Pohjan hiekkapuhallus ja maalaus

19.1.2011: Lähes 300 kg painoa pois kölistä

Vuonna 2010 päivitetty:

15.1. 15.4. 6.5. 26.5. 6.9. 9.10.

Miksi muutoksia valmiiseen veneeseen?
Manta oli asumis- ja purjehduskelpoinen, kun ostimme sen elokuussa 2006. Se oli kuitenkin varustettu lyhyitä lomapurjehduksia varten. On suuri ero käytetäänkö venettä purjehduksiin lähivesillä vai asutaanko paatissa pysyvästi ja liikutaan valtamerillä. Aiomme muuttaa sisätiloja ja hankkia varusteita ajatellen jälkimmäistä: valtameripurjehdusta ja pidempiaikaista asumista veneessä.

Jokaisella on oma näkemyksensä ja mieltymyksensä varustelusta ja eri ratkaisuista. Yhtä oikeaa tapaa ei ole. Valintoja ohjaavat mutu-päätösten lisäksi kokemus ja muiden painavat mielipiteet. Moni hankinta tasapainoilee rahan, tilanpuutteen, mukavuuden ja tarpeellisuuden kiikkerässä puntarissa.

Kommentti 9.5.2009: Onko tässä järkeä?
Eipä juuri. Veneen kunnostus - tai oikeammin rakentaminen - riistäytyi jossain vaiheessa käsistä ja olisi ollut fiksumpaa ostaa vene, jossa rakenteelliset perusasiat ovat jo mieleiset. Vaikka ulkomailta.
Varustehankinnat ovat asia erikseen. Olemme edelleen sitä mieltä, että ei ole pöllömpää hankkia niukasti varusteltua venettä, ja ostaa itse ne laitteet ja vempaimet, jotka katsoo parhaaksi.
Alunperin emme tajunneet tai suunnitelleet näin mittavaa remonttia. Yksi asia on vienyt toiseen eikä paluuta ole. Olet motissa: kukaan ei osta keskeneräistä, joten on vain jaksettava jatkaa.
Joku vertasi hankettamme autoon: miksi ostaa auto ja purkaa se sitten osiksi? Auto-vertaus ei mielestäni ole kuitenkaan osuva, oikeanlainen auto on helpompi löytää kuin oikeanlainen matkavene. Ehkä lähemmäksi osuu asuntoremontti - jos nyt johonkin täytyy verrata.
Jälkiviisaus on aina helppoa. Päätökset tehdään kuitenkin hetkellisen tietämyksen ja suunnitelmien valossa. Meitä harmitti menetetty Norjan Stormwind, näimme ilmoituksen lehdessä toisesta Stormwindistä, eikä siinä sitten juuri muuta tarvittu. Kun astelet mahdollisen tulevan veneesi kannella, et ala miettiä saisiko Hollannista paremman teräsveneen tai USA:sta edullisen Swanin. Ja silloin on helppo suunnitella: vähän lisää tankkitilaa, pari kaappia salonkiin, uusi riki ja menoksi. Todellista työmäärää ei ajattele.
No, nyt ollaan jo loppusuoralla. Veneen kansi on maalattu, sisusta kutakuinkin valmis ja veteen päästään tänä kesänä. Vuoden kuluttua ei jättiurakkaa juuri enää muista (?). Kovassa ponnistelussa on puolensakin: saavutuksesta nauttii enemmän kun sen eteen on itse tehnyt työtä. Näin se vaan on, helposti saadun mielihyvä väljähtyy nopeasti.

Isot muutokset tuovat mukanaan joukon pienempiä ja lista pitenee. Joskus iso muutos saa alkunsa pienestä asiasta, kuten seuraava tarina osoittaa.

Pitkä mies ja isot jalat
Konekoppa oli rappusten edessä, pentryn ja navigointitilan välissä. Kun veneeseen astui sisään, saattoi alle 160 senttinen seisoa suorana, mutta muiden oli notkistettava polvia tai pidettävä katse lattiassa. Niiailu ja kumartelu alukseen astuessa tuovat kieltämättä nöyryyttä miehistön olemukseen, mutta kapteenille se ei sentään sovi. Hannu (184 cm) päätti poistaa korokkeen. Se tarkoitti koneen siirtämistä taaksepäin. Ennen kuin paneudutaan tähän yhden talven vaatineeseen projektiin, kerrotaan vielä toinen kapteenin ulkoisista mitoista alkanut muutos. Hanskin jalkaterät (koko 45) eivät mahtuneet pöydän alle suorana. Koska ei ole mukava ruokailla varpaat harottaen joko sisään tai ulos, kapu päätti siirtää pöytää. Samalla tuli purettua koko salonki.

Mutta ei mennä asioiden edelle. Ensimmäisenä talvena 2006-07 Manta nostettiin Sindbadin telakointialueelle. Hakitelineistä, laudoista ja rekkapressuista rakennetun hallin (mitat 15 x 5 x 5 m) pystyttäminen vei aikaa ja voimia. Ja varsinainen työ oli vasta edessä.

Kone, akseli, peräsin ja ohjausjärjestelmä

Moottorin siirtäminen taaksepäin
tarkoitti myös akselin ja vannasputken siirtämistä. Hanski halusi lisäksi rakentaa uuden peräsimen ja uusia ohjausjärjestelmän, sillä vanha peräsin oli tehoton eikä omatekoinen ruorikoneisto vaikuttanut vahvalta. Lisäksi ruorissa oli kolme ja puoli kierrosta, mikä ei toimi autopilotin kanssa.

Moottorilla oli ajettu vain 1600 tuntia, mutta se vuoti öljyä monesta paikasta. Kone nostettiin kokonaan ulos veneestä Sindbadin satamakapteenin Ipen huollettavaksi.

Peräsimen mallissa ja koossa oli miettimistä. Lopputulos syntyi vertailemalla muiden peräsimiä ja pohtimalla asiaa ankarasti rannassa purjehtijoiden kanssa. Hanski teki ensin pahvimallin ennen kuin leikkasi lopulliset muodot 3 mm teräksestä. Uuden peräsimen kääntymiskulma on 70 astetta laidasta laitaan.

Klikkaa kuvat suuremmiksi

vanhaperasin.jpg (91391 bytes)
Vanha peräsin. Oikealla Hanskin rakentama peräsin myrkkymaalia vailla.
uusiperasinM.jpg (53236 bytes)

Uusi ohjausjärjestelmä rakennettiin segmentistä ja vaijereista. Vaijerivälitteiseen ohjaukseen päädyttiin siksi, että peräsinakseli on niin lähellä ruoritolppaa, ettei työntövarsiohjaus mahdu tilaan. Ruoritolpan valinta oli niin ikään vaikeaa ja vei aikaa. Onneksi lopulta sopiva malli oli myös edullinen.

vanhatolppaM.jpg (53608 bytes)
Vanha ohjaustolppa pois ja ...
jefatolppaM.jpg (50256 bytes)
... uusi tolppa tilalle.
ohjauslaite1M.jpg (49009 bytes)
Ohjausvaijereiden taittopylpyrät ruoritolpan alla.

 

Talvi 2007-08

Syksyn saapuminen käynnisti nyt jo helpommin sujuvan hallin rakentamisen veneen ympärille. Saimme ahtaan telakka-alueen keskeltä paikan, joka on suojaisempi kuin aikaisempi. Edellisenä talvena telttamme siirtyi muutaman metrin kovimman myrskyn aikana. Uutta meininkiä Sindbadin talvitouhuihin tuo Laurin ja Anskun Aliisa (www.aliisa.net).


Polttoainesäiliö salongin alle
Kapasiteetti kasvoi: 250 litraa -> 660 litraa

Mantassa oli alunperin noin 250 litraa polttoainetta, mikä on aivan liian vähän 50 hevosvoiman koneella varustetulle matkapurjeveneelle. Pitkän pohtimisen jälkeen Hanski päätti poistaa salongin lattian alta noin 50 litran dieselsäiliön sekä 120 litran vesisäiliön ja käyttää pilssin kokonaisuudessaan polttoainetta varten.
Hanski hitsasi pilssitankin suoraan runkoon ja sen tilavuus on 400 litraa. Vielä on asennettava 60 litran säiliö generaattoria ja kamiinaa varten. Kokonaispolttoainemäärä tulee olemaan noin 660 litraa.

polttoputketM.jpg (58794 bytes)
Polttoainesäiliön etulaipio
polttoputket3M.jpg (60547 bytes)
polttoputket2M.jpg (66363 bytes)
Siniset putket ovat moottorin ja lämmityslaitteen imuputket.

alkuun

Uudet vesitankit
Kapasiteetti kasvoi: 120 litraa -> 340 litraa

Alunperin vettä oli noin 120 litraa, joten sitä oli saatava lisää. Alkuperäinen vesitankki joutui väistymään polttoaineen tieltä ja edessä oli uusien vesisäiliöiden hankkiminen ja sijoittaminen veneeseen. Salongin punkanaluset olivat tyhjää varastotilaa, joten paikka oli helppo valita. Tämä on ihanteellinen paikka painaville säiliöille, sillä ne ovat keskellä venettä ja tarpeeksi alhaalla. Maritimilta löytyi valmiina sopivia muovisäiliöitä, joiden yhteistilavuus on 340 litraa. Lisäys 15.1.10: Kesällä 2009 todettiin, että muovisäiliöiden kannet vuotavat! Ei kiva. Miksi nykyään ei saa toimivaa tavaraa.

Kevät ja kesä 2008

Pukspröötti ja keulapotkuri

Kevättalven aikana valmistui pukspröötti sekä paikat kahdelle ankkurille. Uusi, sähköinen ankkuripeli asennettiin paikoilleen.

pukspr1M.jpg (43930 bytes)
Pukspröötin suunnittelu alkoi puumallin rakentamisella. Parraslista vielä jäljellä.
pukspr2M.jpg (33954 bytes)
Reunalista poissa, pukspröötti alkaa hahmottua.
pukspr3M.jpg (52165 bytes)

puksprmaalattuM.jpg (88659 bytes)
Uudistunut keula kaiteineen, kaksine ankkureineen ja   ankkuripeleineen. Huomaa myös uudet pollariknaapit, näkyvät kun klikkaat kuvaa suuremmaksi.

Vasemmassa sivupalkissa kuva keulasta ennen muutosta.

Keulapotkuri odottaa vielä viimeistelyä, mutta reikä on pohjassa ja putki hitsaamista vaille (kuvat vasemmalla).

Näiden töiden kiirehtiminen rauhottui, sillä saimme kaupungilta erikoisluvan olla maissa läpi kesän (Helsingin kaupunki omistaa pursiseuran maan ja määrää, että veneiden on oltava vedessä viimeistään 15.6.) Helpotuksen huokaus! Talon purkaminen ja uudelleen rakentaminen on iso työ, jolta säästyimme. Sindbadin vesillelasku oli 3.5., minkä jälkeen talostamme saakin paremman käsityksen. Kommentti kesän jälkeen: mitään halpaa lystiä tämä ei ollut, veloitus 465 euroa kuukaudelta! Maksoimme ajalta 11.6.-14.9. yhteensä 1440 euroa siitä ilosta, että vene sai olla kuivalla maalla. Ainoa lohtu on se, että työtä ja vaivaa oli vähemmän. Syksyllä pelkästään teltan liepeiden laskeminen ja kiinnittäminen sekä päätyjen peittäminen vei kolme kokonaista työpäivää. Ensi kesäksi veteen.

talokevat08M.jpg (76849 bytes)
Iso se on!

peiteylhaallaM.jpg (90228 bytes)
Kesähelman pituus on mini.

alkuun

Targakaari ja tuulilasi

Targakaari valmistui alkukesän aikana ja tuulilasin suunnittelu on päässyt hyvään vauhtiin. Kummatkin ovat töitä, jotka vaativat paljon miettimistä ja zoomailua. Hanski teki ensin rimasta mallit, mittaili korkeuksia ja mietti kulmia, kävi välillä katsomassa muiden veneiden ratkaisuja.

Targakaaren tuet ovat paksua putkea, jotka toimivat takatilan tuuletusputkina. Samalla tehtiin uusi takakaide ja kulkuaukko siirtyi sivuun. Keskelle peräpeiliä tulee tuuliperäsin, joten siitä ei mahdu kuitenkaan kulkemaan.
Mielenkiintoista nähdä miten targakaari istuu kokonaisuuteen sitten kun vene on oikeassa elementissään, vedessä. Teltan sisällä tai maasta käsin on vaikea hahmottaa lopputulosta.

targakaarikesä09M.jpg (24395 bytes)
Aika korkeahan se on...

Ennen tuulilasiprojektia sisältä irrotettiin kattopaneelit, koska rakennelma on pultattava kannen läpi. Sisusta näyttää entistä kaoottisemmalta (meinasin kirjoittaa lohduttomammalta, mutta yritetään olla positiivisia :). Kannelta irrotettiin vinssit ja köysilukot. Jäljelle jäi kymmeniä reikiä, jotka hitsattiin umpeen.

Veneen rakennusta on hidastanut ja haitannut - mikäs muu kuin "oikea" työ. Hanski tekee pitkiä, raskaita päiviä eikä veneelle jää kuin viikonloput. Ja joskus olisi levättäväkin. No, vietimme sentään kesäkuun mopo-lomalla Euroopassa.

Jatketaan tähän lokakuun 2008 päivitys tuulilasista: kehikko on valmis ja sitä on hissattu ylös-alas riippuen siitä onko jokin työvaihe ollut helpompi tehdä maassa tai onko menossa taas yksi lukemattomista zoomauksista. Tuulilasin päälle tulee kova katto, luultavasti teräslevystä (lisäys 15.1.10: katto tehtiin lasikuidutetusta vanerista), jonka teko noudattaa tuttua kaavaa: ensin malli pahvista ja rimoista, minkä jälkeen zoomailua, riman vaihtoja, zoomailua, kulman korjausta jne. Oivana neuvonantajana on toiminut Eero Harilainen, miehellä kun on ammattisilmä näille kaikille linjoille ja kulmille.

Tuulilasin katon päälle tulee levanki. Näin avotila saadaan tilavammaksi. Tämä on ratkaisu, jota jotkut eivät ymmärrä. Se saattaa hieman kaventaa isopurjeen säätömahdollisuutta ja sitä kautta heikentää purjehdusominaisuuksia, mutta jälleen kompromissi: levanki muualla kuin avotilassa lisää mukavuutta. Emmekä usko, että sillä on Mantan tyyppisessä veneessä paljoakaan vaikutusta purjehdusominaisuuksiin.

alkuun

Parraslista

Hanski päätti poistaa reunalistan, jonka alla hän epäili olevan ruostetta. Rälläkkä raikui, kipinät suihkusivat ja teltta oli sakeana savusta - mutta se kannatti, ruostetta löytyi. Uusi parraslista tehdään tiikistä. Hanski teki sivulle uusia knaapeja sekä vahvisti nosto-kohtaa (eli kuvassa näkyvään koloon voidaan pujottaa liina tai koukku ja nostaa vene ylös).

uusiknaapiM.jpg (79445 bytes)
Knaapi a la Aulin

knaapiM.jpg (46889 bytes)
Knaapi nro 2 a la Aulin sekä
taustalla valmis parraslista.

Syksyllä parraslista meni kokonaan uusiksi. Yhtenä aamuna kesken kahvinjuonnin Hanski hihkaisi, että nyt keksin! Minä olin tietenkin puhunut niitä-näitä jonkin aikaa, mutta selvästi miehen ajatukset olivat muualla. Partaaseen hitsattaisiin ällän muotoinen teräslista, jonka päälle tiikkilauta on helppo kiinnittää. Siispä jo hitsatut pienet kiinnikkeet pois ja L-rauta tilalle. Tarkoittaa noin 50 metriä hitsaussaumaa, koska on hitsattava sekä ulko- että sisäpuolelta. Samalla myös maalaus meni  uusiksi. Ja ennen uutta maalausta hitsaussauma oli hiekkapuhallettava. Näin! Nyt on muutamalla virkkeellä kuitattu iso työ. On tämä kirjoittaminen sentään helppoa.

Lisäys kesäkuussa 2009: Parraslista on vihdoin valmis ja siitä tuli upea! Tiikkien työstäminen, taivuttaminen, kiinnittäminen ja viimeistely oli valtava urakka. Perä on sen verran kaareva, että siihen Hanski ja Reiska eivät saaneet puuta taivutettua, vaikka rakensivat omatekoisen höyrystimen. Peräparras tehtiin osista. Lopuksi parraslista käsiteltiin viiteen kertaan Coelan-nimisellä aineella, joka on puupintaan tarkoitettua polyuretaania - eli muovia. Hyväksi havaittu ja kovasti kehuttu puuvenemiesten keskuudessa, vaikka siinä porukassa lienee niitä, jotka eivät tiikin päälle vetäisi mitään.

 

Salonki ja pentry

Syksyn 2008 suuria töitä ovat olleet tuulilasin lisäksi sisustan puutyöt, joihin Hanski on onneksi saanut apua. Ammattipuuseppä Mikael Holmström (Veistokaari Oy) valmistaa keittiön osat sekä rappuset, salongissa häärää remonttimies Reiska.
Puutöitä on hankaloittanut kunnollisen materiaalin puute. Samanlaista tummaa mahonkia, jota Mantan sisustamiseen on käytetty, ei löydy mistään. Eikä muutenkaan laadukasta puuta. Pentryä varten ajoimme hakemaan puutavaraa Haminasta saakka. Seppälän venetarvikkeella (www.seppalan-venetarvike.fi) olikin erinomaista tavaraa varastossa.

purettupentryM.jpg (59262 bytes)
Purettu pentry.
puretutraputM.jpg (73861 bytes)
Rappuset on purettu pois. Tumma levy on konekoppa.

Keittiö oli mielestämme epäkäytännöllinen, joten se purettiin kokonaan ja rakennettiin uudestaan. Allaskaappiin sijoitettiin kuumavesivaraaja ja pumput. Vettä saa sekä sähkö- että jalkapumpulla.

keittio_2.jpg (387146 bytes)
Penrty alkaa saada muotoaan. Kylmäboksi on valkoisen pöytäpinnan alla takaseinällä, yksi allas salonkiin päin. Tilaa on vähän, mutta pysyypä kokki ainakin ruudussaan.

Oikealla allaskaapin alusta: 25 litran lämminvesivaraaja, putkia, letkuja sekä tärkeä vedensuodatin.
tiskikaappi_2.JPG (117865 bytes)


alkuun

Generaattorin asennus

Pienen joululoman jälkeen Hanski jatkoi hommia veneellä. Vuorossa oli generaattorin asennus - taas pari sanaa, joiden taakse kätkeytyy tuntien ja tuntien työ. Sata kiloa painavalle genulle oli löydettävä paikka ja tehtävä peti. Generaattori sijoitettaisiin takaboksiin, mutta koska se ei mahtunut luukusta, Hanski teki uuden luukun. Vanha suljettaisiin epäkäytännöllisenä kokonaan. Seuraavaksi tiellä oli avotilan poistoputki, johon oli tehtävä muutama mutka. Generaattorin alle on asennettava levy, joka on puolet sen painosta eli tukeva ja painava alusta. Mistä sellaisen saisi? Onni ja Sindbadin romuvarastot tulivat taas kerran mukaan. Hanski löysi kolme senttiä paksun 40 x 50 cm kokoisen teräslevyn, jonka hän asensi takaboksiin. Joku voisi laskea tuon kokoisen levyn painon... mikä onkaan raudan ominaispaino...? Lisäys myöhemmin: saimme ammattimiehen kommentin, ettei Mastervoltin ohjekirjassa neuvottua aluslevyä välttämättä tarvita, joten ehkä se poistetaan joskus, mikä keventää perää noin 50 kg. Perämoottorin painon verran.

genunousee2_2.JPG (89244 bytes) genunousee_2.JPG (79870 bytes)
Joulun jälkeen Hanski ja Reiska vinssasivat 100 kg painavan generaattorin veneeseen ja paikoilleen takaboksiin.

alkuun

Sauna

Veneellä on tapahtunut alkuvuodesta 2009 niin paljon, etten pysy päivityksessä perässä. Vanha vessa on purettu ja sauna valmis kattopaneeliin upotettuja "tähtitaivas"- ledivaloja myöten. Vessanpöntön, lavuaarin, kiukaan ja suihkun paikkoja mittailtiin tarkasti, sillä tilaa on vähän.
Paneeliksi ja laudepuuksi valitsimme tervaleppää. Lattiamateriaalin vaihtoehtoja ei juuri ollut, muovimatto tai lasikuitu, joten sen jälkeen kun lattiaa oli hieman tasoitettu betonilla, päälle liimattiin muovimatto. Löysimme hauskan rantakivikuvion, joka tuntui sopivan veneeseen.
Päädyimme hinta/laatu pohdinnan jälkeen Harvian 2,1 kW:n sähkökiukaaseen. Se saattaa olla liian pieni teholtaan, mutta aika näyttää. Jos näin on, täytyy vaihtaa 2,9 kW:n vastuksiin. Saunan nurkkaan asennettiin septitankki, sillä entisen paikalle tuli kamiina.

kiuashanskiM.jpg (69585 bytes)
Hanski haaveilee jo löylyistä.
saunaM.jpg (50875 bytes)
Tosi vaikea saada pikkusaunasta kuvaa, mutta tässä lauteet ja kiukaan kulmaa. Sauna on söpö.

Lisäys myöhemmin: Hanski totesi heinäkuussa Mantan löylyt mahtaviksi! Kiukaassa (2,1 kW) riittää teho, vaikka pelkäsimme sen olevan liian pieni. Ja jos löylyä on Hanskille tarpeeksi, on sitä tarpeeksi kaikille muillekin. Suihku on myös jo paikoillaan. Lattiakaivossa on automaattipumppu, joka toimii sekin hyvin.
Lisäys 2.: genun pörinä on tietysti haitta, varsinkin kun se on pidettävä käynnissä niin kauan kun haluaa kiukaan kunnolla sihahtavan. Kuten jo aiemmin on todettu, veneenrakennus on kompromissipuuhaa. Kaasu- tai dieselkiuas ei olisi mahtunut Mantan pieneen saunaan. Parempi pörinäsauna kuin ei saunaa lainkaan.

 

Kamiina on paikallaan ja Hanski asensi regulaattoriin kardaaniripustuksen, jotta se toimii purjehtiessakin (on aina veneen suhteen vaakatasossa ja poltin saa öljyä). Öljyletkut on vedetty, metallinen aluslevy asennettu ja savupiippu asennettu vessan kautta kannelle. Savupiippua ei ole eristetty kuten Kristiinassa, vaan sitä suojaa metalliristikko. Sauna/wc/suihkutila on siis aina varsin lämmin paikka silloin kun kamiina palaa - hyvä vaatteiden kuivatukseen.

kamiinaM.jpg (76476 bytes)
Kamiinan regulaattori on kardaaniripustettu, joten lämpöä piisaa seilatessakin.
savupiippuM.jpg (70564 bytes)
Kamiinan savupiippu on vessa-saunan puolella. Siellä on hyvä kuivata vaatteita.

Lisäys myöhemmin: kamiinan piipun ulko-osan tekemiseen kului päivä. H-mallin on todettu vetävän parhaiten ja se myös estää veden pääsyn sisään. Ja kamiina toimii loistavasti (siis ainakin maissa ;-)). Toinen lisäys: savupiipun alareunaan lisättiin pieni luukku vedon parantamiseksi, sillä kun purjeet ovat tiukalla, syntyy alipaine, joka pössäyttää savut sisään. Kolmas lisäys: Savupiippu eristettiin Skotlannin reissun jälkeen, jotta se vetäisi paremmin (katso päivitys 6.9.) Neljäs lisäys: eristeet poistettiin, koska ne eivät vaikuttaneet ongelmaan. Genuaa leikattiin korkeammaksi, mikä sai kamiinan palamaan myös tiukalla luovilla. Ostoslistalla on piipun päälle tuleva "propelli", jos se vielä avittaisi.

savupiippu1M.jpg (110622 bytes)
Putkenpätkästä se syntyy...
savupiippu2M.jpg (83246 bytes)
Valmis piippu paikoillaan. Taustalla Emma Bluen
Harri ja Orvokki - veneenrakentajanaapurit.

 

Alkuun

Sähkötyöt

Sähkötyöt ovat tyypillinen esimerkki isosta työstä, jota emme osanneet ennakoida. Tarkemman tutkimisen jälkeen valkeni, että sähköt oli tehty sinne päin... käytetty vanhanaikaisia posliinisulakkeita ja väärin mitoitettuja johtoja. 12 voltin kaappia kuvaa parhaiten sana hässäkkä. Maasähkökaappi oli asennettu navigointitilan ylle niin, että pöydän ääressä istuja löi siihen päänsä. Laturi oli liian pieni uusiin akkuihin. Ei auttanut muu kuin uusia koko sähköjärjestelmä. Ostimme uuden maasähkökaapin, 12 V sähkötaulun, invertteri-laturin, 12 V moottorilaturin sekä satoja metrejä sähköjohtoa.

Kaksi 200 Ah:n akkua on sijoitettu hitsatun kehikon päälle turkkilevyjen alle. Yksi akku painaa 65 kiloa, joten niiden sijoitus ei ollut ihan pikkujuttu. Tila on ahdas ja siihen jo asennetut vesitankkien sulut oli siirrettävä allaskaappiin, joka puolestaan tuli niin ahtaaksi ettei sinne tahdo saada vedettyä vesijohtoja.

 

Maalaus ja kansimatot

Kansi ruiskumaalattiin juuri ennen vappua kahteen kertaan Hempelin puolihimmeällä polyuretaanimaalilla. Puolihimmeässä maalissa klommot ja muut pintavirheet eivät näy yhtä hyvin kuin kiiltävässä. Samalla maalilla maalataan myös kyljet, mutta ennen kuin ne saavat maalisuihkun, maalataan kansi vielä kolmannen kerran muutaman pälvipaikan takia (maalia toki kannessa on, mutta pinta jäi jostain karheaksi).

Vesilinjaa korotetaan täysin mutu-arvioon perustuen 8 cm, mutta jätämme suosiolla vesilinjaraidan nyt maalaamatta, koska se on iso työ, eikä sen asettumisesta voi olla varma. Arvioimme, että painoa tulee lisää noin puolitoista tonnia.

Kannelle liimataan Treadmaster-matot liukuesteeksi, niin kuin Kristiinassakin oli. Värikin on sama: ruskea. Valkoista harkittiin, mutta ruskea kerää auringonpaisteessa lämpöä, tropiikissa ne tietenkin polttavat jalan alla. Suunnitelmiimme lämmön keruu sopii kuitenkin hyvin ;-). Mattosapluunat tehtiin vapun jälkeen. Kevyttä, mutta aikaa vievää työtä. Nyt matot odottavat leikkaamista ja liimaamista.

Keskelle kattoa, tuulilasin eteen on asennettu pieni ikkunaluukku, jotta saadaan ilmanvaihtoa. Siitä näkee myös mastolle, ennen ei mistään sisältä nähnyt.

Tuulilasi on saanut "lasit" eli polykarbonaattimuovit sekä maalipinnan.

Lisäys kesäkuussa 2009: Kansi on nyt maalattu yhteensä kolmeen kertaan ja kyljet kaksi kertaa, hyvältä näyttää. Matot on leikattu ja liimattu.

maalauspeiteM.jpg (81980 bytes)
Valmiina kylkien maalausta varten. Kannelle ei saa leijua maalisumua.
kansimatotM.jpg (54911 bytes)
Kansimatot paikoillaan, skuuttikisko odottaa kiinnitystä.

Alkuun

Teltta pois ja veteen!

Lähes kahden vuoden kuivilla olon jälkeen Manta pääsee perjantaina 5.6.2009 veteen. Teltta on purettu, kamat siivottu ja tehty monia pieniä töitä vesillemenoa varten, kuten sudittu myrkkymaalia kriittisiin kohtiin, teipattu runkoon nimi, kotipaikka ja rekisterinumero, kiinnitetty lokin anturi sekä asennettu keulapotkurit.
Varsinaisen potkurin, uuden J-propin, kohdalla sattui uskomaton kömmähdys: potkurin lavat oli tehtaalla asetettu väärin. Me emme sitä hoksanneet, mutta kommodorimme Pena Kotilainen on tarkka mies, hän pysähtyi katsomaan potkurin lapoja ja totesi, etteivät ne noin voi olla. Aika moni kääntölapaista on käynyt ihmettelemässä sen kiinnityksen jälkeen, mutta kukaan muu ei ole hokannut mitään. Ajossa olisimme luultavsti ihmetelleet, miksi potkuri jarruttaa, vaikka veden paineen pitäisi kääntää lavat. Pitkän puhelun jälkeen J-prop lähetettiin pikakuljetuksella Mepratuotteelle, josta se tuli yhtä pikaisesti takaisin, lavat oikein päin. (Katso varusteet-osiosta lähikuva potkurista.)

purettutelttaM.jpg (124213 bytes) purettuteltta2M.jpg (56584 bytes)
keulakesa09M.jpg (32211 bytes) teipitM.jpg (39110 bytes)

 

10.6.2009: Vene on vedessä ja nyt lähdemme hyvin ansaitulle (tai Hanskin ansaitsemalle) patikkalomalle Lappiin. Toivottavasti käsien jännetupet ja niveltulehdukset paranevat, kun rasitukseen joutuvat jalat. Jaksaa mies sitten taas vääntää...

14.7.2009: Hetta-Pallas -patikkamatka (puolet ajasta vaakasuorassa sateessa maisemia näkemättä) taisi olla juuri oikea piristysruiske, sillä tulosta on kuukaudessa tullut. Hanski muutti veneleskeksi Mantaan (Auli on maalla kirjoittamassa uusinta kirjaansa), joten heti kun silmät saa auki, on työmaa edessä. Kuvat kertokoon edistyksestä, vaikka myös paljon näkymätöntä on tehty.

mastonkunnostusM.jpg (71957 bytes)
Mastoon tuli joukko uusia antenneita (VHF/AIS, TV) sekä tuulianturit. Johtoja riitti pujotettavaksi. Laitteet ovat kuitenkin vielä asentamatta.
purjepaikoillaanM.jpg (89424 bytes)
Purje paikoillaan, skuuttikiskot kiinni, takastaageissa SSB:n eristimet, savupiippu (köysivyyhden alla). Pelkästään piipun tekemiseen meni päivä.
salonginkaapinoveM.jpg (53452 bytes)
Lakatut kaapiston ovet tuotiin verstaalta veneelle ja varastosta sohvatyynyt, jotka eivät enää sovi, mutta tungettiin jotenkuten paikoilleen. Alkaa näyttää jo kodilta.
genupaneeliM.jpg (66684 bytes)
Vuoden paketissa odottanut Mastervoltin genu lähti napista   käyntiin! Hanski tarkkailee genun ohjainpaneelia (harmaa), jolle on kokonainen oma ohjekirjansa. Alla laturi-invertterin paneeli, jossa portaaton latauksen säädin ja kaikkea, mihin emme vielä ole perehtyneet.

 

7.9.2009 Kolmen viikon purjehdusloma elokuisessa Suomen saaristossa

soderskarelo09M.jpg (82708 bytes)
Söderskär.

vene&kapuM.jpg (41254 bytes)
Tuntisiko entiseksi?

Pääsimme elokuussa purjehtimaan, mikä on todella tärkeää testauksen vuoksi. Veneeseen on tehty niin paljon rakenteellisia muutoksia, ettei pidemmälle voi lähteä ennen kunnon röykytystä ja käytännön kokeiluja. Mutta ah, oli se myös niin mukavaa pitkästä aikaa! Lisäksi sää hemmotteli meitä, aurinko paistoi ja oli yli 20 astetta lämmintä. Seilasimme ristiin rastiin Saaristomerta, mikä oli kiinnostavaa yli 10 vuoden tauon jälkeen. Veneitä oli liikkeellä vähän ja kertomukset täpötäysistä satamista jäivät meidän kohdallamme edelleen toisten kokemuksiksi. Jos jotain ääripisteitä pitää antaa, niin Turussa ja Jurmossa käytiin sekä vietettiin useampi päivä Tammisaaren Modermaganissa. Siellä testasimme uutta jollaa ja perämoottoria. Hyvin toimii! Teimme retkiä lähisaariin ja jopa viiden mailin päähän Prediumiin (mikä kummallinen paikannimi).

uusijollaM.jpg (47636 bytes) mantanpera2M.jpg (89716 bytes)

Kaikki toimi jokseenkin moitteettomasti, vaikka isopurjeen skuutille ei ollut vielä omaa vinssiä, mikä aiheutti pari kertaa kovassa tuulessa hankaluuksia. Ison levanki tuulilasin katolla toimi hyvin. Uusista laitteista on asennettu vain karttaplotteri, jonka käyttöön totuttelimme, mutta vanha (1996!) läntisen Suomenlahden merikartta oli esillä eikä maisemanavigoinnin harjoittaminen pitkästä aikaa ollut pahasta. Sauna oli tietenkin ahkerassa käytössä ja jo aiemmin todetut makoisat löylyt olivat edelleen kosteat ja hyvät.

Yksi - ja valitettavasti iso - ongelma on paino. Vene ui liian syvällä, varsinkin perä. Vettä tulee 7-8 solmun vauhdissa sisään avotilan poistoputkista ja moottorin pakoputki on ajoittain veden alla. Manta painoi vesille laskiessa autonosturin vaa'assa tankit tyhjänä ilman rikiä 12,2 tonnia ja nyt lähemmäs 14 tonnia. Syynä eivät ole pelkästään muutokset, sillä saman verran kun uutta on rakennettu, on vanhaa (ja painavaa!) sisustaa kannettu ulos. Tietenkin monenlaista uutta on asennettu: genu, akut, targakaari, tuulilasi, tiikkireelinki, keulapotkuri... Mutta silti. Varsinkin perän painuminen näin syvälle oli yllätys. Kölipainoa emme tiedä, koska entinen omistaja ei sitä muistanut. Manta on jäykkä ja kantaa hyvin purjeensa, joten kölipaino saattaa olla ylimitoitettu. Pitää päästä vielä avomerelle ja kovaan keliin testailemaan ja arvioimaan kölipainoa.
Paino-ongelmaan on mietitty useita ratkaisuja, joista helpoin on poistaa painoa kölistä (elleivät lyijy ja betoni ole sekaisin). Myös perän pidennystä on harkittu... kyllä, ihan vakavissaan! Tuollainen jatkettu "uimataso" olisi sitä paitsi kätevä. Mitä sitten tehdäänkään (tai siis Hanski tekee) vie se aikaa ja voimia jäljellä olevilta töiltä. Niitäkin kun tosiaan vielä riittää.

Salonki muuttui sen verran etteivät vanhat patjat ja tyynyt sovi, vaan ne on muutettava. Tuulilasin jatkeeksi on teetettävä kuomu. Tuulilasin vanerikatto on väliaikainen. Avotilan tiikit puuttuvat, samoin kaikki tarttumakahvat. Sisätilojen valaistus on kesken. Tutka, VHF ja SSB on asennettava, samoin kaikki mittarit (tuuli, kaiku, loki). Asennustöitä hidastaa selkeiden asennusohjeiden ja käyttöoppaiden puute, puhumattakaan että ne saisi suomenkielisinä.
Uusi - käytetty - puomi on ostettu ja sen asennus on meneillään. Vanha puomi oli liian heppoinen. Ja kaasujousella varustettu puominkannatin odottaa varastossa.

9solmuaM.jpg (68977 bytes)
Kasnäs-Hanko (25 nm) sujui kovassa laitamyötäisessä 3,5 tunnissa! Huippunopeus oli 9,6 kn, keskinopeus 7 kn. Varpaat kastuivat.
purje kopiointi.jpg (16112 bytes)
Seuraavana päivänä tuuli kääntyi ja taas mentiin myötäisessä, nyt avotuulessa. Vieressä sinnitteli iso purjevene, joka ajoi moottorilla! Ei päässyt ohi. Jurmo-Kasnäs 5,5 tuntia.
Genaakkeri toimii hyvin nyt kun sitä on hieman lyhennetty.

 

Alkuun

29.11.2009
Ennen veneen tyhjennystä ja töiden jatkamista Manta osallistui Sindbadin Noin kolme kertaa Pihlajasaaren ympäri -kilpailuun ja tuli tasoituksella kolmanneksi. Syyskuun lopulla Hanski kävi kavereiden kanssa Pranglissa ja lokakuun alussa teimme vielä pienen syysseiluun. Se sattui olemaan yksi syksyn kovatuulisimmista viikoista, parhaimmillaan puhalsi reilusti yli 20 m/s, joten saimme testata venettä  kunnon kelissä. Ensin painelimme myötiksessä Kaunissaareen, sieltä vastatuulessa yhdellä (!) Harmajan kohdalla otetulla vendalla Lähteelään. Ettei jäisi väärää käsitystä: kovimmat myrskypäivät olimme satamassa. Autioissa satamapaikoissa oli hieno tunnelma, joista vasemmalla olevat kuvat kertokoon.

prangli.jpg (34511 bytes) prangli2.jpg (35615 bytes) prangli3.jpg (38931 bytes)
Manta ja Merianu - Stormwind 40 ja Eastwind 44 - Viron Pranglissa syyskuussa 2009.
Kuvat Jorma Julku.

Rikimuutokset
Jo viime talvena, kun Manta oli teltassa, Hanski poisti kannesta rissat, pylpyrät ja köysilukot, sillä halusimme muuttaa purjeiden noston ja säädöt tapahtuvaksi mastolla. Mastoon kiinnitettiin reivi- ja nostinvinssit. Kaikki maston sisällä kulkevat sähköjohdot vaihdettiin ja lisäksi vedettiin antennijohdot. Huippuun asennettiin tricolori. Märssykorin teettäminen ja asennus on jäänyt mainitsematta, se valmistui jo keväällä. Purjehdusten jälkeen masto laskettiin alas ja rikityöt jatkuivat. Masto saatiin takaisin pystyyn reilu viikko sitten, marraskuun 19. päivä.

Vanttiruuvit
vaihdettiin samoin kuin kaikki vantteja kiinnipitävät, maston läpi menevät pultit. Sellainenhan meiltä katkesi (kyllä, 12 mm teräspultti katkesi naps) keskellä Etelämerta matkalla Uusi Seelanti - Ranskan Polynesia. Mantan kolme pulttia olivat 20 vuotta vanhoja, kierretangosta pätkäistyjä. Tilalle tuli haponkestävät 16 mm tangot, joiden päähän on sorvattu kierteet. Kierre saattaa olla heikko kohta, sillä siitä kohdasta Kristiinan rikipultti katkesi, mutta teräksen väsyminen eli ikä lienee yksi kestävyyden osatekijä. Takastaagi uusittiin siten, että topista saakka tulee tuplastaagi, joista toinen, eristetty, toimii SSB-puhelimen antennina. Lisäksi uusittiin kaksi vanttia.

Puomi tuntui liian heppoiselta ja se meni vaihtoon. Uusi puomi on kookkaampi kuin entinen, mutta yllättävän kevyt. Onneksi. Dirkki vaihtui kaasujousella varustettuun puominkannattimeen.

puomit.jpg (111098 bytes) puominkannatinM.jpg (79359 bytes)
Vanha ja uusi puomi (vas.) sekä
puominkannatin (yllä).

Genuan rulla sai seurakseen fokkarullan. Kansitöiden aikana teltassa Hanski oli tehnyt tarvittaat muutokset kahden rullan kiinnittämiseen kannelle ja nyt mastoon asennettiin toisen rullan kiinnityshela. Myös rullaan tuleva fokka, 22 neliöinen SC-vaakaleikattu dacronpurje varustettuna UV-suojalla, on valmis, se tilattiin WB-Sailsilta. Rikivaijereiden hankinnoissa sekä rullan mitoittamisessa ja viimeistelyssä olemme käyttäneet Pilven Veikkoa Vene Bremeriltä.

rullatM.jpg (99576 bytes) rullat2M.jpg (65374 bytes)

Puomin lisäksi ostimme spiirapuomin, jonka pituuden pähkäily onkin mielenkiintoinen juttu. Miten määrittää genuan spiiraamiseen tarkoitetun puomin pituus, kun purje ei ole paikoillaan? Puomia tullaan joskus käyttämään myös spinnun kanssa, mutta tällä hetkellä meillä ei pallokasta ole. Spiiran hankkiminen ei ollut niin yksinkertaista kuin miltä se kuulostaa. Ostimme erikseen päät, puomiputken ja mastokiskon.

Rikitöiden lisäksi vanhat salongin patjastot on saatu muutettua sopiviksi. Kangas on 20 vuotta vanhaa autoverhoilukangasta, mutta edelleen jokseenkin kuosissa. Nappa Verhoomon Kati ompeli meille lisäksi myrskypunkan laidat, vinssisuojukset ja köysipussin. Työn alla on sprayhood, mutta siitä kerromme jatkossa.

Alkuun

Ja lopuksi: Aulin uusin merihistoriakirja ilmestyi kuluneella viikolla. Todellisella kunnioituksella? -nimisen teoksen on kustantanut Rauman merimuseo ja se perustuu merikapteeni Frans Torkin 152 kirjeeseen, jotka hän kirjoitti varustaja Gabriel Granlundille 1895-1900. Kirjan voi ostaa Rauman merimuseosta (38 e) tai kirjakaupasta (ainakin John Nurminen Marine ja Akateeminen).

Todellisellakansi.jpg (157053 bytes)
Klikkaa kirjan kansi suuremmaksi

Kerron merikapteeni Torkin ja fregatti Hoppetin matkasta Tasmaniasta Uuteen Kaledoniaan Venemessuilla lauantaina 13.2. klo 16-16.30 (Ballroom 2) sekä torstaina 18.2. klo 15.30-60 (Ballroom 1). Tervetuloa kuuntelemaan minkälaista kauppalaivaelämä oli vuonna 1899! Kirjaa myydään Rauman merimuseon messuosastolla erikoishintaan.

venemessu2010M.jpg (83740 bytes)
Lisäys 15.4.: Rauman merimuseon johtaja
Hannu Vartiainen merimuseoiden yhteisosastolla.

 

Alkuun

15.1.2010 Hyvää uutta vuotta ja uutta vuosikymmentä!

Jos teltan pystytys olikin helppo tänä syksynä, sai siitä maksaa kestävyydessä. Joulukuun (20.12.) myrskytuuli heitti työpajan mereen. Osa tukiputkista vääntyi ja telttakangas repeytyi. Saimme kerättyä tähteet ja peiteltyä tavarat pressun alle juuri ennen joululomalle lähtöä. Nyt kaikki on peittynyt lumeen. Vanha viisaus pätee: halpa ei ole kestävää - ainakaan meren rannalla.

Sisustan puutöitä on jatkettu Reiskan avustuksella, muun muassa yksi uusi kaappi on syntynyt. Hanski ja Harri Halme, jolla on kokemusta lasikuitutöistä, tekivät tuulilasin katon. Vanerilevyyn vedettiin päälle lasikuitua, kittiä ja maalia. Alapuolelle vedettiin coelania.

tuulilasi1.jpg (274533 bytes)
Väritön lasikuitu...
tuulilasi2M.jpg (53485 bytes)
...kittaus ja hiominen.

 

15.4.2010 Kevätkunnostus vihdoin vauhtiin

Pahoittelen harvaa päivitystahtia, mutta sekä Manta että me olemme olleet talvitauolla. Meinasin kirjoittaa, että talviunilla, mikä Mantan kohdalla on totta, mutta me emme ole uneksineet, vaan nauttineet lumisesta talvesta. Kohokohta oli ahkiovaellus - monestakin syystä...
Nyt Hanski on jo kuukauden ahkeroinut veneellä ja on aika kirjata tehtyjä töitä. Siitä tulee itsekin hyvälle mielelle.

Yksi, joka ei pitänyt talvitaukoa, oli Jorma Julku Lappeenrannassa. Hän teki meille talven aikana avotilan tiikit ja luukuntallin - upeaa työnjälkeä! Odottakaahan, kun saamme luukuntallin paikoilleen lakasta kiiltävänä. Tässä vaiheessa vasemmalla työkuvia alkupaloiksi.

Talven dramaattisin tapahtuma melkein poltti veneen. Akkulaturi-invertteri meni oikosulkuun ja alkoi palaa, mutta onneksi Hanski oli silloin veneellä. Laite lähetettiin maahantuojalle ja saimme uuden samanlaisen takaisin. Vian syytä emme tiedä.

Sähkötyöt ovat jatkuneet. Kaikki sisävalot ovat nyt ledejä: upotetut kattovalot salongissa ja keittiössä, valonauhat kirjahyllyjen edessä ja lieden yläpuolella, lukuvalot makuuhytissä. Led-kulkuvalojakin aikanaan etsittiin, mutta silloin ei oikein löytynyt tarpeeksi tehokkaita. Polttimot voinee myöhemmin vaihtaa.

Hanski teki tarkoituksella huolellista työtä vetäessään isoja, 30-70 neliöisiä sähkökaapeleita: puristi ja tinasi päät. Viikko sitten Pajalahden veneilykoulun sähkökurssilla kerrottiin, ettei sähköjohtojen päitä saa tinata, sillä se aiheuttaa korroosiota. Tällä kertaa ei olisi kannattanut olla niin huolellinen.
Olimme hankkineet galvaanisen eristimen sähkövuodoilta suojautumiseen, mutta kurssin oppi oli se, että eristin suojaa ainoastaan kahteen volttiin saakka  - kun jo Sindbadin rannassa voi olla 20 voltin vuotoa. Oikea tapa suojata teräsvene sähkökorroosiolta on suojaerotusmuuntaja, kerrottiin kurssilla. Sellainen tilattiin, vaikka se maksaa paljon. Jospa nyt vihdoin päästään korroosiosta eroon.

Laiteasennukset ovat melkein loppusuoralla. Mittarit, tutka, AIS ja SSB on asennettu jo aiemmin paikoilleen laitettujen plotteri-GPS:n ja VHF:n lisäksi, joskin VHF:n väliaikainen paikka vaihtui vasta nyt pysyvään. Tämän työn ehkä suurin tuska on Simradin laitteiden suomenkielisten asennusohjeiden puute. Maritimin palvelualttiin henkilökunnan avulla laitteet ja simnetit on saatu toimimaan. Lukuun ottamatta tuulimittaria, joka ei toimi. Hanski haki mastosta anturin tutkittavaksi, mutta siitä ei löytynyt vikaa. Päänvaivaa on aiheuttanut vanhojen laitteiden, SSB:n ja Pactorin, piuhojen etsiminen ja kytkentöjen muisteleminen. Myös wlan-antenni odottaa asennusta, kun joitakin komponentteja puuttuu.

Puutöitä on tehty, lähinnä lakkausta ja salongin kaapiston viimeistelyä. Salonkiin tehtiin toinen astiakaappi sekä paikka stereolle (autostereo). Navigointitilaan rakennettiin kirjahylly.
Jo syksyllä 2008 Mikael Holmströmin tekemät portaat lakattiin ja asennettiin paikoilleen. Tässä kohtaa täytyy ihmetellä portaiden työnjäljen huonoa tasoa, onhan kyseessä arvostettu veneenveistäjä. Puu on täynnä koloja aivan kuin se olisi tylsäteräisellä höylällä työstetty. Ja me kun ajoimme Hanskin kanssa vartavasten Haminaan ostamaan priimaa mahonkia. Lisäksi portaat ovat yhden askelman paksuuden verran liian matalat. Hinta-laatu suhde ei tässä työssä ollut kohdallaan.

Minun vaatimaton osuuteni on käsittänyt hieman puuosien lakkausta sekä uusien verhojen ompelun - tosin sain vasta ostettua kankaan. Mantan on syytä olla toukokuun lopulla edustuskunnossa, sillä lähdemme Kotkaan, Suurten Vesien Seilorien tapahtumaan.

Alkuun

Suurten vesien seilorit Kotkaan 22.5.2010

Lauantaina 22. toukokuuta kannattaa tulla Kotkaan. Merikeskus Vellamon laiturissa on Mantan lisäksi toistakymmentä suomalaista matkavenettä: Cabane III, Lena, Melina, Tinja, Tikki - ihan vaan muutaman mainitakseni. Veneitä on joka lähtöön: lasikuitua, terästä, alumiinia, puuta ja betonia. Kooltaan, varusteiltaan ja ratkaisuiltaan kaikki erilaisia. Ja jokaiseen pääsee tutustumaan.

Ohjelma 22.5. Merikeskus Vellamo

Kaikille avoin esitelmä ja paneelitilaisuus Vellamon auditoriossa kello 12-15

  • Ilkka Liukkonen: Miten suunnitellaan ja toteutetaan Karibian kierros.
  • Hannu Aulin ja Auli Irjala: Otteita Kristiinan matkalta, jonka kohokohta oli Alaska, sekä ajatuksia matkaveneen varustamisesta.
  • Purjehtijapaneeli, pj Seppo Häyrinen.

Veneet auki yleisölle kello 16-18

Tilaisuuden järjestävät Kotkan kaupunki ja Suomen merimuseo. Mukavaa, kiitos kutsujille. Nähdään Kotkassa 21.-23.5.!

Kooste Kotkan valokuvista löytyy Picasasta

6.5.2010 Avotila, kuomu ja tutkan testausta

Huhtikuun lopulla Hanski ja Reiska kiinnittivät Jorman tekemät avotilan tiikkilevyt kiinnitysmassalla suoraan runkoon. Avotila kehystettiin tiikillä, joiden päälle asennettiin vinssit ja knaapit. Seitsemän kertaa kaksikomponenttilakalla vedetty luukun talli asennettiin paikoilleen. Sen voi irrottaa talveksi.

luukuntallireiskaM.jpg (79683 bytes)
luukuntallikiiltoM.jpg (53346 bytes)

Hannu Iivosen talven aikana ompelema kuomu saatiin sovitettua paikoilleen. Kangas on erityisen kestävää Sattlerin Oceanic-laatua.

luukuntallituulilasiM.jpg (62861 bytes)
Tuulilasin katolta puuttuvat vielä
kaiteet, jotka ovat coelaninlla
vedettyä puuta.
uusiavotilaM.jpg (80096 bytes)
Kuomun lisäksi aiomme teettää
koko avotilan peittävän teltan, mutta
se jää ensi kauteen. Ruorimiehen istuin
puuttuu ja jää ensi talven töiksi.

Vihdoin työlista - siis tämän kevään - on lyhentynyt. Saimme vapuksi veneen siivottua sekä patjat ja vuodevaatteet sisään. Olipa hauska nukkua veneessä, joka näytti kodilta eikä työmaalta. Vappupäivänä ajoimme koneella umpisumussa Suomenlinnaan viettämään kevätjuhlaa muiden sindbadilaisten kanssa. Herkullinen, edullinen, äänekäs ja riemukas vappulounas nautittiin entisellä aliupseerikerholla. Paikalla oli kolmisenkymmentä sindbadilaista, joten meno ja meininki oli sen mukaista.

Vappupäivän sankka sumu sattui sopivasti, sillä olimme ajatelleet muutenkin testata tutkaa. Perille päästiin ja oikeasta aukosta sisään, mutta tutka näytti aivan pieleen, esimerkiksi kuva oli 270 astetta "vinossa". Onneksi AIS näytti, ettei laivoja ollut liikkeellä. Yritimme itse säätää tutkaa, mutta huonolla menestyksellä, joten torstaina Maritimin Heinonen tuli apuun. Jouduimme lähtemään merelle ennen kuin kaikki saatiin säädettyä.

Täytyy sanoa, että ainakin nyt vielä plotterinäyttöön liitetty tutka tuntuu todella hankalalta käyttää, kun kaikki säädöt ovat monen nappulan ja valikon takana, toisin kuin vanhassa tutkassa. Tutkaa joutuu joskus käyttämään tilanteessa, jossa on nopeasti saatava käsitys mitä ympärillä on, eikä silloin ehdi lukea ohjekirjaa, painella lukuisia nappuloita ja selata valikoita.
Hyviä puolia ovat kartan ja tutkan päällekkäis- ja rinnakkaisnäytöt.

26.5.2010 Wlan ja viimeisiä hommia

Plotterin ja AIS:in lisäksi uutta verrattuna Kristiinan matkaan on wlan/wifi eli langaton verkkoyhteys suoraan veneeseen. Olimme saaneet Kärkkäisen - eikun anteeksi Vesalaisen Jonnalta hyvät neuvot ja aikaa sitten, mutta kun emme hankkineet antennia ja tikkua silloin, niin niitäpä ei enää ollut myynnissä. Siis Jonnan suosittelemaa mallia. Oli itse selvitettävä asiaa. Suuntaavan ulkoantennin valinta ja ostaminen oli vielä aika helppoa, mutta sen yhdistämisestä tietokoneeseen tiesin vain sen verran, että se tehdään tikulla. Mutta minkälaisella tikulla? Systeemi ei ollut tuttu ainakaan Ruoholahden tietokonekaupassa, joten oli itse haettava neuvoa netistä. Tilasin tamperelaisesta verkkokaupasta tikun - vääränlaisen. Se vaihdettiin ja kun toisesta verkkokaupasta oli tilattu 9 metriä antennikaapelia, niin kaikki osat olivat kasassa. Juju on siinä, että myös tikku on langaton antenni, mutta antenniosa on saatava pois, jotta sen tilalle voi kytkeä ison antennin.

Kotkan Suurten vesien seilori -tapahtuma oli hauska ja ilmakin suosi meitä. Seiloreita ja yleisöä riitti niin Vellamon auditorioon kuin laiturillekin. Oli kiva nähdä tuttuja ja erittäin kiva tutustua uusiin purjehtijoihin, kuten kylmiä vesiä kolunneeseen Lenan miehistöön.

kotka2010yleisM.jpg (109257 bytes) kotka2010yleisoMi.jpg (58966 bytes)
herratlaiturillaM.jpg (101613 bytes)
Hanski, Timo Hopeavuo, Pehr
Sandström, Antero Järvinen, Kari
Myyrinmaa.
rouvatcabanessaMi.jpg (94673 bytes)
Arja Myyrinmaa, Leena Hopeavuo
ja Märtha Sandström Cabane III:n
avotilassa.

Perjantaina 28.5. lähdemme kolmen kuukauden kesälomalle suuntana Skotlanti. Saa nähdä miten Manta toimii. Sunnuntaina Kotkasta tullessa pääsimme ensimmäisen kerran purjehtimaan ja heti meni ison skuutin pylpyrä vaihtoon liian heppoisena. Ilahduttavaa on, että kaiku ja loki alkoivat toimia. Tuulimittareissa on jotain outoa eikä Norjan plotterikartassa näy vuorovesivirtoja, mutta eiköhän tässä selvitä.

Pidämme loman aikana blogia, mikä on täysin uutta hommaa ja ainakin vielä päivittäminen kangertelee. Valitsin Wordpressin, olisikohan sittenkin pitänyt ottaa Blogger? Osoite on http://manta2010.wordpress.com/

6.9.2010 Kokemuksia kesäpurjehdukselta

Loma on ohi ja on aika listata kesän aikana kertyneitä huomioita ja kokemuksia - sekä jatkaa dokumentointia veneen kunnostamisesta. Blogia en enää päivitä, vaan kerron taas tällä kotisivulla Mantan viimeistelystä. Niin, voi tosiaan sanoa viimeistelystä, sillä vene toimi hienosti eikä keskeneräistä työtä enää ole kovin paljon. Joten merkinnät harvenevat ja tämä massiivinen muutostyö-osuus lähenee loppuaan. Jee!

Ainoa, mikä oli kovalla koetuksella 2,5 kuukauden ja 3000 merimailin purjehduksella, oli miehistön kärsivällisyys. Myrskyt pakottivat odottamaan, eivätkä lomalaisen hermot meinanneet kestää. Sen sijaan purjehdus oli nautinnollista. Manta nousee hyvin tuuleen, ottaa isotkin aallot - myös perästä - kauniisti ja käyttäytyy kaikinpuolin moitteetta.
Autopilotti jaksoi ja pystyi ohjaamaan kaikissa olosuhteissa, mikä kertoo sen, että Hanskin ohjausjärjestelmä uusine peräsimineen on hyvä. Veneen ylipaino ei haitannut muuten kuin siten, että vesi tulee avotilan poistoaukoista sisään, mutta tämä oli tiedossa ja ongelmaan on tulossa ratkaisu. Nyt kesäloman aikana pikaratkaisu oli tukkia aukot räteillä ja se toimi kelvollisesti, joskaan ei ollut kauniin näköistä.
Pentry toimi loistavasti, mutta kylmälaite (vesijäähdytteinen Isotherm) oikutteli usein. Varsinkin kovassa aallokossa se sai ilmaa ja pysähtyi. Ja saunahan se vasta toimikin! Kuten blogista voi lukea, saunoimme usein. Satamien maasähkö kestää 2,1 kilowatin kiukaan.
Juokseva riki ja siihen liittyvät uudistukset (fallit, levanki, skuuttikiskot, ison skuutti, skuuttilukot, vinssit) toimivat hienosti - ne kaikkihan muutettiin alkuperäisestä. Uusi puomi on sopivan mittainen ja tarpeeksi vahva. Reivaus onnistuu ilman että venettä kääntää tuuleen. Kryssifokka (jota ei aiemmin tässä veneessä ollut) on kovalla tuulella parempi kuin reivattu genua.
Plotterin, tutkan ja mittareiden kanssa ehti tulla sinuiksi. Oikeassa tilanteessa on helpompi oppia laitteiden käyttö kuin satamassa. AIS on loistava apu nimenomaan avomerellä. Simradin plotterin logiikka ei aina mennyt yksiin meidän ajattelutapamme kanssa, mutta kumpaa siitä syyttää, suunnittelijaa vai meitä? Kun kaikki toiminnot ovat valikkojen alla eikä niiden logiikka aukea, saa näpytellä ja hakea, joskus kauankin.
Tutkan käyttö plotterin kautta on hidasta. On muistettava minkä valikon alta tutka käynnistyy ja tehtävä useita painalluksia. Samoin säädöt ovat monen painalluksen takana. Kiireessä valitsee helposti väärin ja tutkan käynnistyminen kestää ja kestää... Tutka on nimenomaan laite, joka tulisi saada viipymättä käyttöön.
Plotteri jumiutui luvattoman usein. Näytölle tuli teksti "GPS ei laske sijaintia" ja laite piti sammuttaa. Käynnistyminen kestää hermostuttavan pitkään. Plotteri myös hukkasi kartat usein eikä löytänyt niitä ennen kuin muistikortti asetettiin uudestaan asemaan. Normaalia plottereille? Ei ainakaan saisi olla. Plotterin vuorovesiohjelma on samaa tavaraa kuin ilmaiset ohjelmat internetissa eikä C-mapin virtatiedoista (virtanuolet) ole mitään hyötyä. Kuulemma jossain muissa karttaohjelmissa virtatiedot toimivat. Päädyimme käyttämään Reedsin painettua almanakkaa.

Ihan kaikki ei ollut loistavaa, pitäähän jotain parannettavaakin olla, ja se on kamiina. Kaikista virityksistä (kardaaniripustettu regulaattori, ilmaläppä ja H-savupiippu) huolimatta kamiina veti huonosti ja savutti usein sisään. Sen olimme jo aiemmin huomanneet, että kun purjeet ovat kryssissä kireällä, kamiina ei tahdo palaa. Nyt sama ongelma oli esimerkiksi ankkurissa kovalla tuulella. Kerran kun ajoimme kovalla tuulella sulkuun, alkoi sisältä nousta mustaa savua sulkuportin sulkeuduttua. Sulkukammio aiheutti ilmeisesti alipaineen. Kristiinan kamiina ei juuri koskaan savuttanut, vaan meillä oli aina lämmin vene. Se on mielialan ja viihtyvyyden kannalta tärkeää. Ei ole kiva lähteä viileille vesille, jos tietää että joutuu palelemaan sekä ulkona että sisällä. Kristiinan savupiippu oli eristetty, mikä vaikuttaa vetoon. Tämä muutos on helppo tehdä Mantaan, ja Hanski onkin jo eristänyt savupiipun. Nyt on vain päästävä kovaan tuuleen kokeilemaan, riittikö tämä vai onko keksittävä lisää keinoja.

Tämä tällä kertaa, seuraavaksi tulevista töistä.

9.10.2010 Ylös talveksi

Kamiinan savupiipun eristys ei lopettanut savuttamista. Kun genuan vetää tiukalle, kamiina alkaa käyttäytyä takaperoisesti: tupruttaa sisään kuin savukone. Täytyy kokeilla jotain muuta, esimerkiksi sähköistä tuuletinta parantamaan vetoa.

Sen sijaan toinen iso ongelma, veden tulviminen vauhdissa avotilaan, oli helposti korjattu. Hanski liimasi kumilätkät avotilan poistoputkien päälle - tai siis tarkemmin aukon alareunaan, jossa ne roikkuvat päästäen veden avotilasta pois, mutta ei sisään. Vauhdissa veden paine painaa lätkän tiiviisti aukon päälle eikä vettä tule pisaraakaan.

Syksy on ollut niin kiireinen, ettei muuta ole ehditty veneellä tehdä. Nyt purjeet, patjat ja tavarat on viety varastoon, masto on laskettu ja Manta nostettu kuivalle maalle.

Pohjasta löytyi sähkövuodon aiheuttamaa kuplintaa, vaikka meillä on suositeltu suojaerotusmuuntaja. Pohja on muutenkin huonossa maalissa, edessä on siis silikaattipuhallus ja perusteellinen maalaus. Vesiraja on mukavasti merkkaantunut liasta, joten se saadaan nyt kohdalleen.
Kääntölapapotkurin kunto on hämmästyttävän huono. Potkurin päässä oleva mötikkä on umpiruostunut ja sinkit ovat kuluneet kokonaan pois. Potkuri tuntui loppuaikoina tehottomalta pakittaessa ja nyt huomasimme, etteivät lavat käänny kunnolla.

ruostepotkuriM.jpg (74356 bytes)
Potkurin pää on umpiruosteessa.
Outoa.

vesilinjaM.jpg (45275 bytes)
Vesiraja saadaan vihdoin  kohdalleen
likarantun avulla.

 

19.1.2011 Lähes 300 kg painoa pois

Veneellä on tämän superlumisen talven aikana ehditty vain käydä lumitöissä sekä avaamassa köli. Kölistä poistettiin 220 kiloa lyjyä ja 60 kiloa betonia. Lyijy lähti moottorisahalla ja betoni piikkaamalla.
Stormwindeissä on yleensä tässä kohtaa köliä polttoainesäiliö, joten painon poisto tuskin vaikuttaa vakauteen.

lyijyvaakaM.jpg (76358 bytes)

Edita ilmoitti lopettavansa Meren selkä taittuu -kirjan tekijäpalkkioiden tilittämisen, koska kirja ei ole enää ole myynyt. Yhteensä sitä on myyty vuoden 2009 loppuun mennessä 2188 kappaletta saamieni tilitysten mukaan. Tilitys - tekijän saama 3 euroa kirjalta - tulee aina jäljessä, joten vuoden 2010 myyntilukua en tiedä. Kiinnostuneet voivat tietenkin näistä luvuista laskea tekijän saaman huiman palkkion reilun vuoden työlle. Se ei kannusta kirjailijaksi.
Pelastin matkakirjamme makulatuurilta ostamalla joitakin satoja kappaleita. (Todellakin jouduin siis ostamaan! Rahan kai pitäisi virrata kustantajalta tekijälle, mutta osasivat kääntää suunnan toisin päin!)
Tästä lähtien teosta voi ostaa suoraan meiltä 20 euron hintaan.

22.5.2011 Pohjan hiekkapuhallus ja maalaus

Päivitysvälit sen kun harvenevat, mutta sehän on hyvä: Manta alkaa olla valmis! Kevääseen ajoittui pohjan hiekkapuhallus, yksi viimeisistä isoista töistä. Luultavasti sähkövuodot olivat aiheuttaneet maalipinnan kuplimisen, joten hiekkapuhallus oli välttämätön. Totesimme kummatkin, että tämä oli elämämme viimeinen puhallus - toivottavasti. Emme itse tehneet varsinaista puhallusta, joka on hikistä ja pölyistä työtä, mutta peittäminen ja varsinkin "hiekan" (alumiinisilikaatin) poistaminen ja putsaaminen oli tarpeeksi raskasta.
Mustaa, pölyävää alumiinisilikaattia lojui noin 2000 kg teltan pohjalla pressujen päällä, ja se oli käsin kannettava pois. Tavara on painavaa, itse jaksoin kerralla kantaa vajaan 10 litran ämpärillisen ulos. Hanski näytti oman siivousrupeamansa jälkeen hiilikaivoksesta nousseelta (harmi ettei tullut kuvaa mustasta miehestä). Yhden päivän kuluessa hiekka saatiin siivottua pois.

metalliM.jpg (53941 bytes)
Puhalluksen jälkeinen metallipinta.

Puhallus sujui hyvin, mutta maali istui tiukassa ja päivästä tuli pitkä: klo 8-23. Siihen sisältyy ensimmäinen kerros maalia (Normastic 405), joka ruiskutettiin pintaan. Seuraavana päivänä oli tarkoitus ruiskumaalata toinen kerros, mutta 17 m/s puhaltava tuuli esti homman ja melkein lennätti talon ilmaan. Tuli kiire sitoa talo kiinni autoon ja silikaattisiiloon sekä haalia painoja, kun yksi nurkka nousi metrin ilmaan. Illalla alettiin telata maalia. Jälki ei ollut yhtä sileä kuin ruiskulla, mutta Puikkosen sanoin: ahvenet ja särjet ne sitä vaan kattelee. Kolmas kerros sekä eliönestomaali odottavat vuoroaan.

Saimme talon purettua kuluneella viikolla. Tämä homma kuuluu samaan kategoariaan kuin hiekkapuhallus: toivottavasti ei koskaan enää.

kostinpvaM.jpg (76897 bytes)
Vesilinja ei vielä ole kohdallaan.

21.6.2011: Hyvää kesälomaa!

Kesäkuun helleviikolla maalasimme viimeisen epoksikerroksen pohjaan ja heti sen päälle eliönestomaalin. Kuuma ja kuiva ilma oli mitä parhain maalin kuivumiseen.
Pesimme ja vahasimme Mantan, mitä ei ole tehty ennen. Kyljet kiiltävät, mutta kansi on turhan liukas.
Kesäkuun 13. päivänä Manta laskettiin veteen ja masto nostettiin saman tien paikoilleen. Moottori oikkuili, se sammui kuin leikaten, ja syyksi paljastui talvella huollossa (!) ollut kytkin. Se kävi uudestaan pikahuollossa ja nyt moottori pelaa. Sen sijaan potkuri on edelleen tehoton pakilla, vaikka sekin on ollut syynättävänä samassa yrityksessä eikä mitään vikaa löytynyt.

Juhannuksesta alkaa kesäloma! Suuntaamme Pietarsaareen - Uudenkaupungin ja Rauman kautta.

HYVÄÄ KESÄÄ KAIKILLE!

 

6.11.2011: Perkins remonttiin ja uusia purjeita

Vesilinja jäi sittenkin liian alas! Perhana. Ei auta muu kuin ottaa vene jossain vaiheessa ylös ja maalata uudestaan. Talvi 2011-12 ollaan vedessä - tai siis jäissä, jos niitä tulee.

Sitten muutama sana kesälomasta, joka oli kunnon loma: leppoisaa purjehdusta, aurinkoa, lämpöä, hyvää ruokaa ja juomaa. Rauman jälkeen kaikki oli uutta: Säppi, Pori, Kiili, Merikarvia, Kristiinankaupunki, Kaskinen, Vaasa, Raippaluoto, Valassaaret. Selkämerellä ja Merenkurkussa riitti tutkimista ja kiinnostavia paikkoja. Veneitä oli vähän ja kiviä paljon.
Tapasimme tuttuja ja pääsimme purjehtimaan Joshualla, Rauman Hannun Terra Novalla, mikä oli hieno kokemus.
Vaasan Valassaarilta suuntasimme Pietarsaaren sijaan Höga Kustenille, kun sitä oli niin mainostettu. Olisi pitänyt mennä Pietarsaareen. Täpötäydet satamat ja turistirysiksi muuttuneet kalastajakylät eivät meitä innostaneet. Maisemat olivat hienot, se täytyy myöntää, ja varsinkin kontrasti matalaan Merenkurkkuun. Tapasimme Cabanen Pehrin ja Märthan, ja kiipesimme yhdessä Ruotsin korkeimmalle saarelle (300 m).

Perkins syö öljyä ja savuttaa. Pitäisikö ostaa uusi moottori? Uusi on hiljainen, käy matalilla kierroksilla ja kuluttaa vähemmän polttoainetta - juuri päinvastoin kuin vanha koneemme.
Volvon ja Solen moottoreissa on rungosta irrotettu eli ns. kelluva sähköjärestelmä, mikä on tärkeä teräsveneessä. Lauttasaaren UIVA:ssa pääsimme helposti tutustumaan kummankin yrityksen koneisiin. Volvo Pentan osastolla oli neljä myyjää, mutta kukaan ei ollut halukas palvelemaan. Menimme yhdeltä kysymään näyttelykoneen sähköjärjestelmästä, mutta hän ei tiennyt siitä mitään. Hihasta vetäen pääsimme toisen myyjän juttusille, mutta kesken kaiken hänelle tuli muuta puuhaa ja jäimme kuin nallit kalliolle. Uskomatonta palvelua! Pitäköön koneensa. Solen osastolla oli päinvastoin: vain yksi myyjä, mutta loistava palvelu.

Uusi moottori on kallis ostos ja vaihto on iso työ, joten asiaa harkittiin perusteellisesti, tuttujen kanssakin vaihtoehtoja pohtien. Päädyimme ensin tutkituttamaan kunnolla vanhan Perkinsin, josko siitä kuitenkin saisi luotettavan. Vanhassa on etuna se, että Perkinsiin saa maailmalta varaosia, ja kuulemma äänekkyydellekin voi tehdä jotain.

Puristukset ja ohivirtaukset mitattiin ja tulos oli se, että yksi sylinteri vuotaa pahasti. Luultavasti männän- tai öljyrenkaat vuotavat. Kun vielä löytyi sattumalta hyvä ja suositeltu korjaaja, niin päätös kallistui vanhan koneen korjaamisen puolelle. Viimeisen purjehduksen jälkeen marraskuun puolivälissä kone otetaan pois ja lähetetään Mikkeliin.

Toinen iso ostos liikuttaa sekin venettä eli olemme tilanneet uuden genuan ja spinnun Doylelta. Päädyimme Stenströmin liikkeeseen tarjousten jälkeen, mutta valinta oli helppo sikälikin, että hän on tehnyt Kristiinaan purjeita, ja olimme sekä purjeisiin että palveluun tyytyväisiä.

Genuasta tulee aika ylös leikattu, sillä näin kamiina palaa paremmin. Kuulostaa kerettiläiseltä, mutta sisältä lämmin vene on matkapurjehduksessa tärkeämpää kuin maksimaalinen purjepinta-ala. Lisäksi kantta hipova alaliikki joutuu valtamerellä jatkuvasti aaltojen huuhtelemaksi ja kova veden paine rasittaa purjetta.

Leikkautimme jo varhemmin syksyllä vanhasta genuasta 80 cm alaliikistä pois ja teimme kamiinatestejä purjehtimalla tiukassa vastaisessa - se paloi paljon paremmin kuin ennen. Kerran tiukan halssinvaihdon jälkeen savua alkoi tulla kuin tuutista, mutta onneksi ulos.

21.11.2011: Kone ulos

koneulos5M.jpg (88823 bytes) koneulos6M.jpg (88239 bytes)
koneulos3M.jpg (97580 bytes)
koneulos1M.jpg (82911 bytes) koneulos4M.jpg (88669 bytes)
Vihdoin turvallisesti laiturilla!
Yksi sylinteri vuotaa pahasti, mutta
eiköhän vanhasta saa vielä
luotettavaa peliä.

Alkuun

 

22.1.2012: Kesällä Venäjälle ja Huippuvuorille

Tarkoitus oli pitää ensi kesänä normaali kuukauden loma, mutta mahdollisuus purjehtia Venäjän sisävesillä omalla veneellä muutti suunnitelman. Kahden nuoren, mutta kokeneen venäläisen purjehdusyritys RusArc järjestää eskaaderin Pietarista Vienanmerelle.
Eskaaderi lähtee 24. kesäkuuta Pietarin siltojen avautuessa yöllä. Reitti kulkee Nevan, Laatokan, Syvärin ja Äänisen kautta Stalinin kanavalle, jonka 19 sulkua erottaa sisävedet Vienanmerestä. Määränpää on Arkangel, jonne saavutaan 14.7. Kolme viikkoa kestävän matkan aikana tutustustaan Oreshekin linnoitukseen, Konevitsan ja Valamon luostareihin, Kizhin kirkkoon sekä Solovetskin saariin Vienanmerellä.

Kartan reittiviiva ei poikkea Konevitsaan ja Valamoon, jotka sijaitseva Laatokan luoteisosassa.

sisareitti.jpg (289093 bytes)

Arkangelista alkaa tapahtuman toinen osuus, purjehduskilpailu tuhannen mailin päähän pohjoiseen, Frans Joosefin maalle. Aluksi harkitsimme ainutlaatuista mahdollisuutta vierailla aiemmin ulkomaalaisilta täysin suljetulla saariryhmällä, mutta lopulta vaihdoimme tämän napapiirin saariston toiseen samalla leveyspiirillä olevaan eli Huippuvuoriin. Miksikö? Purjehdus Frans Joosefille maksaa 1700 euroa, kestää edestakaisin kaksi viikkoa, perillä ollaan vain viikko ja paluusatama on epäviihtyisä Murmansk.
Osallistuminen eskaaderiin maksaa 2000 euroa. Onko hinta kallis vai kohtuullinen, vaikea sanoa, kun vaihtoehtoja ei ole. Odotamme saavamme vastineeksi apua byrokratiaan ja helpot vierailut mainittuihin kulttuurikohteisiin, hyvää seuraa ja ajatustenvaihtoa muiden purjehtijoiden kanssa.
Vaikka tämän reissun on muutama suomalainenkin tehnyt (ainakin Karl Aspelin 1994, Ilmari Schepel s/y Ilmatar sekä s/y Merialla 2004), ei Venäjälle ole helppoa mennä omalla veneellä omin päin, ilman kielitaitoa ja kontakteja.
RusArc 80 deg tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran viime kesänä ja siihen osallistui seitsemän venettä, joiden joukossa Veli Kärkkäisen s/y Lena ainoana suomalaisena. Lena ja järjestäjien Pietari I olivat viimeksi ainoat Frans Joosefin kävijat ja Lena jatkoi matkaa Murmanskista Koillisväylälle ja edelleen Lena-joelle, jonne vene jäi talveksi. Sivuhuomautuksena kerrottakoon, että Pietari I kiersi saman kauden (2010) aikana sekä Koillis- että Luoteisväylän - siinä perspektiiviä tällekin "kisalle"!
Me menemme mieluummin Huippuvuorille.

Kesäsuunnitelma pani vauhtia veneen viimeistelyyn ja hankintoihin. Saimme ostaa käytettynä sekä vesikoneen että SSB:n. Jälkimmäinen meillä jo on, mutta nyt hankittu on hieman uudempi Icomin DSC-malli (M802).
Vanha ja täysin toimiva Icom M800 on myynnissä edulliseen hintaan. (MYYTY)

Vesikoneen hankintaa on mietitty moneen otteeseen. 340 litran tankki riittää kahdelle avomerellä noin 34 vuorokaudeksi (jos kulutus on 5 l/hlö/vrk), mutta saunominen lisää kulutusta. Olisimme ehkä päätyneet tehokkaampaan mallin, mutta kun vastaan tuli oiva ja edullinen käytetty, joka vielä vie vähän sähköä ja jota voi hätätapauksessa käyttää käsin, oli päätös helppo. Malli on Pur (Katadyn) PowerSurvivor40E.
Edessä on satelliittipuhelimen hankita. Olemme päätyneet kännykkämalliseen Iridiumiin, jonka pitäisi olla ulkoisen antennin kanssa kelvollinen sähköpostiliikenteeseen - muutenhan kännymallit sopivat lähinnä puhumiseen. Nopeat netin käyttöön sopivat satelliittipuhelimet ovat liian tyyriitä meille.
Avotilan katos ja teltta on saatava teetettyä (kun vain tietäisi kenellä). Avotilan luukku on uusittava. Takahytin avohyllyjen tilalle on rakennettava kaapit. Edelleen vaillinaisesti toimivan J-propin tilalle on hankittava kiinteälapainen potkuri ja J-prop ilmeisesti lähetettävä Italiaan, koska vikaa ei saada korjattua täällä.

Varustautumiseen olemme saaneet perehtyä myös teoriassa, sillä pidämme aiheesta esitelmän Merikarhuille (31.1.) ja Valtameripurjehtijat ry:lle (12.2.). Esitelmäpyyntöhin tuli suostuttua, koska Auli kirjoittaa aiheesta kirjaa. Työnimi on Matkapurjehtijan opas ja se sisältää neuvojen ja pohdintojen lisäksi tarinoita suomalaisista matkapurjehtijoista. Kirja on tarkoitus saada julki ja myyntiin helmikuussa 2013. Kirjan kustantaa Minerva Kustannus Oy.

 

15.4.2012: Kone sisään ja muuta viimeistelyä

Kevään edistyessä moni asia on saatu valmiiksi tai eteenpäin. Suurin näistä on moottori, joka palasi Reepe Hujasen Mikkelin moottorikoneistuksesta pääsiäisenä. Täydellisesti peruskunnostettu kone tuntuu toimivan nyt erinomaisesti.
(Lisäys 29.5.: pientä "säätöä" tuli kuitenkin, kun vesipumppu oli viallinen ja öljy tunkee ulos tiivisteiden välistä.)

Kiinteälapaisen potkurin asennus odottaa veneen nostamista ylös. Samalla maalataan vesiraja taas vähän ylemmäs.

Uusi SSB on asennettu. Antenniviritin (tuner) toimii parhaiten, kun se on mahdollisimman lähellä antennin päätä. Se sai paikkansa tutkan alta.

Targakaaressa on nyt kaksi aurinkopaneelia 70 W ja 90 W. Paneelit tuottavat parhaiten kun niiden edessä ei ole pientäkään varjoa ja kun ne osoittavat suoraan aurinkoon eli niitä pitäisi pystyä kääntämään. Toinen paneeleista kääntyy, toista ei saatu asennettua sellaiseksi. Kolmas paneeli (55 W) on tarkoitus pitää katoksen tai puomin päällä. Sisällä on säädin ja näyttö, josta näkee aurinkopaneelien tuoton.

Riku Duncker on hommissa Satulapajassa ja hän ompeli ruoriin hirvennahan - väriltään tumman sinisen.

Takahytin avohylly on muuttunut säilytyskaapeiksi ja muutakin pientä puutyötä on tehty Reiskan toimesta. Avotilan ovet ja luukku ovat työn alla.

Avotilan katos ja teltta teetetään Kuomuompelimo H. Järvenpää -nimisessä liikkeessä.Hanski suunnitteli mallin ja teki tukikaaret. Nyt vaan odotellaan, että aikataulu pitää ja saamme biminin ja teltan kesäkuun alkuun mennessä. Toukokuun viimeisenä viikonloppuna on ensimmäinen pidempi testipurjehdus, Sindbadin yhteisreissu Tallinnaan.

Huippuvuorille gasteiksi lähtevät Jorma Julku Lappeenrannasta ja Sindbadin kaverimme Rami Mäkinen. Jorma tulee mukaan jo Pietarista, Rami Norjasta.

 

3.5.2012: Vesilinja korotus ja potkurin vaihto

Manta nostettiin vajaaksi viikoksi ylös. Kääntölapa vaihdettiin kiinteälapaiseen potkuriin ja vesilinjaa korotettiin. Pohjamaali oli hyvässä kunnossa, onhan maalauksesta vain vuosi aikaa. Kyljet pestiin ja vahattiin.

"Uusi" DSC-SSB, vanha Pactor IIe ja PC:n Windows 7 on saatu keskustelemaan keskenään. Ihan omin voimin se ei onnistunut, vaikka toimet oli valittu oikein. Sarjaportti-USB-adapterin ajuri ei ollutkaan asentunut enkä siksi löytänyt portteja tietokoneesta. Viiden minuutin homma sellaiselta, joka osaa. Taustaksi: vanha Pactor vaatii tietokoneliitännäksi sarjaporttipiuhan, mutta nykytietsikoissa ei ole sarjaporttia, vaan USB, joten tarvitaan adapteri. Kannattaa valita malli, jonka mukana tulee ajuri (yleensä pieni CD). AirMail haluaa käyttää COM1-porttia, joten se valitaan USB:n portiksi ja piuha laitetaan aina samaan USB:hen.

Käytetty vesikone toimii parin osan (mm. mäntä) vaihdon jälkeen myös hyvin. Vettä tulee noin 4,5 litraa tunnissa, mikä on ihan normimäärä Katadyn 40E:lle vielä huomioiden, että vesi on nyt kylmää. Tuotto yleensä kasvaa lämpimässä vedessä. Maahantuojan liike, JohnSell, on kotikadullamme, ja tarvittavat osat on saatu nopeasti.

kiintealapaM.jpg (54029 bytes)
Kiinteälapainen 18" x 12"

 

Vesilinjaa ei korotettu riittävästi
vuosi sitten.

vesilinjankorotusMi.jpg (52836 bytes)
myrskyfokkaM.jpg (74751 bytes)
Myrskyfokka kiinnitetään tarvittaessa kutteristaagiin.
bimininsovitteluM.jpg (80149 bytes)
Biminin sovittelua. Teltta tulossa.
painepurkitusM.jpg (47069 bytes)
Onneksi olen säästänyt Alaskasta hankitut purkit ja painekattilan. Mukaan lähtee itse tehtyjä liha- ja kalasäilykkeitä.
 

29.5.2012 Mantan viimeiset viikot Sindbadilla

Lähtö lähenee, vene alkaa olla valmis ja tämä kotisivu tulee pian (vihdoin!) päätökseen.
Otsikko tarkoittaa, että Manta jää Norjaan talveksi ja matka jatkuu sieltä vuonna 2013 suurille vesille. Mutta sitä ennen meillä on kolmen kuukauden seikkailut Venäjällä ja Huippuvuorilla.
Matkaamme voi seurata blogista www.manta2012.blogspot.com.

Toukokuu on ollut puuhakuu, paljon on saatu aikaan: purjeet ovat paikoillaan, avotilan ovi ja luukku on uusittu, kamiinaa rassattu (nyt tuntuu palavan paremmin), ruokaa, varusteita ja tavaraa kannettu veneeseen ja miljoona muuta pientä asiaa hoidettu.
"Autopac"-puomipeitto muutettiin Hanskin ideoiden mukaan siten, että se voidaan rullata kiinni puomiin. Ei lepata pitkillä legeillä. Koekäyttö vielä edessä.

Purjehtimaankin olemme ehtineet pari kertaa sekä kotivesillä kovassa tuulessa että viikonloppureissulla Tallinnaan.
RusArcin Elena ja Daniil käväisivät Pietari I:llä Sindbadilla, kun olivat tuomassa venettä Norjasta - tosin Hampurin satamafestareiden kautta.

pietari1sindbadissaM.jpg (87086 bytes)
60-jalkainen Pietari I

 

karhutodottavaM.jpg (51209 bytes)
Karhut ovat käyneet Huippuvuorilla vuonna 1991
ja odottavat malttamattomina lähtöä.

 

 

 

 

 

 

ŠAuli Irjala
www.manta.fi